Pengikut

Bendera Negeri Sabah

Bendera Negeri Sabah

Mengenai Saya

Foto saya
Kota Kinabalu, Sabah, Malaysia
Sentiasa Berjuang ke jalan Allah dengan penuh semangat juang yang tinggi

kereta sewa pandu

Khamis, 29 April 2010

siri 2.... perobohan kg. Bakau Likas, Kota Kinabalu Sabah.

ketua kg. bakau Hj. nasir dan beberapa penduduk yang terlibat sedang membincangkan sesuatu bersama Cikgu Anuar. 

merenung nasib si tua yang menjadi mangsa perobohan Kg. bakau. dibelakang beliau itulah tempat mereka sekeluarga beteduh selepas rumah mereka ranap musnah di jilat umnokoko/apco




kanak2 sedang menerima nasi tapau yang di bawa oleh PSS dan PAS kawasan sepanggar . amat terharu melihat anak2 ini berebut2 untukmendapatkan sedikit makanan kerana lapar disebabkan dapur rumah mereka tidak berasap lagi.




seorang guru kelas KAFA sedang menceritakan nasib mereka dan anak2 murid nya sambil memegang nasi tapau yang disumbangkan oleh PSS dan PAS kawasan Sepanggar. Mengikut beliau, murid2 kelas KAFA yang beliau adakan di rumahnya sendiri lebih kurang 70 orang. Kemana aka pergi mere2 ini? Apa akan terjadi nasib mereka selepas kejadian ini? Umnokoko/apco akan bantu? kerajaan Musang akan bantu? Ketua Bahagian Umnokoko/upko akan kesah? Jumat? Jenab? Musang (cm)? hahahahahaha.....nyah lingkop lah kamu semua wahai penduduk kg. bakau....janji projek di kawasan ini masyuuuuukkkk......(akan)



keadaan sebahagian rumah penduduk yang masih tinggal yang tidk sempat dirobohka. walaupun kg.bakau ini pernah mendapat tmpat ke-tiga dalam pertandingan Kawasan terbersih, namun setelah kejadian perobohan ini berlaku, masyaallah... amat dahsyat sampah sarap di kawasan itu.kenapa? tanya la mr. Jumat, dia lebih ariffffff.


makcik ini menunjukkan rumahnya yang masih tinggal yang belum dirobohkan oleh pihak berkuasa



hanya tinggal bumbung sahaja untuk berteduh dari panas dan hujan



makcik ini bersama ibunya masih lagi bertahan walaupun sebahagian rmah mereka sudak dirobohkan.beliau berkata bahawa jika mereka tinggalkan rumah ini, kemana mereka akan pergi dan berteduh? rumah ppr yang di sediakan tidaka mampu mereka duduki disebabkan kos penyenggaraan dan sewa yang tinggi. mereka tidak mampu untuk menanggungnya.Walaupun rumah ppr telah disediakan, namun kos permulaan yang tinggi seperti menyediakan lektrik:  RM2000 (wiring)
sewa bulanan hampir RM200
kos pengangkutan barang (lori) : RM600 satu trip
tambang anak2 ke sekolah seorang RM8 pergi-balik sehari. - jika 4 atau lima orang anak?
sebab itulah masih ramai lagi yang tidak sanggup berpindah dari sini kerana memikirkan bebanan kos yang akan mereka tanggung.

kanak2 sedang menerima nasi tapau yang di bawa oleh PSS dan PAS kawasan sepanggar . mat etrharu melihat anak2 ini berebut2 untukmendapatkan sedikit makanan kerana lapar disebabkan dapur rumah mereka tidak berasap lagi.

Tiada ulasan: