Pengikut

Bendera Negeri Sabah

Bendera Negeri Sabah

Mengenai Saya

Foto saya
Kota Kinabalu, Sabah, Malaysia
Sentiasa Berjuang ke jalan Allah dengan penuh semangat juang yang tinggi

kereta sewa pandu

Selasa, 28 Disember 2010

Kempen 1000 Orang Menderma RM 100 Secara Online

Posted on Sunday, December 26 @ 14:00:00 PST
Dilulus untuk paparan oleh SongkokPutih

Info Semasa KENYATAAN MEDIA SEKOLAH RENDAH ISLAM AL-HAFIDZ ,BANDAR SIERRA ,KOTA KINABALU SABAH. SEKOLAH RENDAH ISLAM (SRI ) YG PERTAMA DI NEGERI SABAH AKAN BEROPERASI JANUARI 2011.

Pendidikan sekolah rendah merupakan tahap yang terpenting dalam pendidikan formal kanak-kanak.Pendidikan pada tahap ini menjadi teras kepada kejayaan sistem pendidikan yang akan datang. Setelah berjaya memperjuangkan penubuhan tadika atau pusat asuhan yang berteraskan sistem pendidikan Islam sejak 25 tahun yang lepas di bumi Sabah ,maka timbul satu kesedaran untuk memulakan dan merintis perjuangan untuk tahap yang kedua iaitu membina Sekolah Rendah Islam (SRI).


Menurut pengerusi jawatan kuasa penubuhan sekolah ,En Mohd Anuar bin Ali ,ianya bermula dengan majlis ilmu,usrah,kuliah,ceramah dan perbincangan tak secara formal mengenai kepentingan pendidikan anak-anak,statistic mengenai masalah social yang melanda pelajar sekolah rendah dan menengah khususnya di Kota kinabalu,maka bermulalah mesyuarat yang pertama penubuhan sekolah pada 11 Oktober 2010. Terbentuklah jawatan kuasa nya yang dianggotai 30 orang  pengasas yang terdiri dari semua lapisan masyarakat,dari jawatan pensyarah di Universiti,guru sekolah,guru agama,peniaga,mekanik,buruh binaan dan kakitangan kerajaan dan swasta.
Bertindak dan bersatu diatas satu niat untuk memperkukuhkan lagi penghayatan Islam di kalangan masyarakat ,maka bermula mesyuarat mingguan,solat hajat  dan kerja yang berterusan, maka 60 orang pelajar dan 9 orang guru akan terlibat mengoperasikan SRI al-Hafidz pada Januari 2011.
Kurikulum sekolah ini adalah gabungan tahfiz,agama dan akademik (KBSR).Pihak sekolah telah mengadakan satu kerjasama pintar dengan Maahad Tahfiz Bustanul Ariffin ,Tanah Merah,Kelantan dan Sekolah Rendah Islam Darul Ulum (SRIDU) Kedah Darul Aman.
Aspek kokurikulum juga tidak akan diabaikan .Pendekatan tarbiyah Islamiyyah akan dilaksanakan di samping pendekatan secara interaktif yang berdasarkan Al-Quran dan As-sunnah akan titik beratkan.Penggunaan alatan multi media juga akan diusahakan. Tekad untuk menjadi sekolah perintis yang berjaya di negeri Sabah di bawah bayu ini akan sentiasa di doakan.
Pihak sekolah meletakkan 6 objektif
1. Menyediakan satu pendidikan bersepadu dunia dan akhirat
2.Melahirkan pelajar yang berilmu,beramal dan berakhlak.
3.Mendekatkan anak-anak kepada al-Quran dan menjadikan Al-Quran rutin bacaan seharian.
4.Menyediakan satu alternative kepada ibu bapa untuk mencorak pendidikan anak-anak
5.Melahirkan pelajar yang menghafaz Al-Quran sekurang-kurangnya 5 juzuk Al-Quran
6.Melahirkan generasi yang mempunyai roh keIslaman dalam kehidupan seharian.
Maka untuk mencapai objektif itu pihak sekolah melancarkan KEMPEN 1000 ORANG MENYUMBANG RM 100 MELALUI ONLINE UNTUK TABUNG SEKOLAH RENDAH ISLAM AL-HAFIDZ. Yang dilancarkan oleh TUAN GURU HJ BAQI BIN OSMAN pada hari Jumaat  16 Disember 2010 melalui munajatnya.
Dana dari kempen ini akan di gunakan untuk mengubahsuai 3 buah kelas,1 pejabat, 1 dewan serbaguna,2 bilik rehat pelajar & guru ,kantin dan perpustakaan. Dana ini juga akan digunakan untuk membeli peralatan sekolah seperti kerusi,meja,aircond dan rak buku.
Beliau juga merupakan ahli majlis NGO Islam Sabah (CONCERN) mengharapkan kempeN ini akan mendapat sokongan daripada umat Islam di Malaysia.
 Sumbangan boleh dimasukan kedalam  akaun BIMB (10016010078210) MAYBANK ISLAMIC (560214005477) ATAS NAMA SEKOLAH AGAMA RAKYAT AL-HAFIDZ

Sabtu, 27 November 2010

lama daaaaaaaaaaah....

salam,
Alhamdulillah... terbuka jgak blog nie akhirnya, setelah sekian lama trtutup rapat rapi...tah pa sebab dan punca, tiba2 nak buka balik blog nie... kesian gak kat dia...mcm daah lupa2 ingat dah.   huhuhu..qamai kwan2 yg dok tanya, pasai pa x aktif dh dgn blog, dah... x tau nak jawab... ingat2 kot psai ada FB la kot... yg tu haqi2 dok buka...ish ish ish....
Tp, x pa, apa pun .. x ke mna jgak blog nie kan, x kan kna blok kot no..
So apa isu la nie... ?  banyak sangat la klu nak kira no... TV1,2,3 suku dah x leh buat kra pa dah, tambah lg dgn  astoro tu, sma naik ja.. muhong smpai ke langit, eh.. langit?sebut ja langit, mula2 ingat kat Allah Ta,ala yg  Maha mendengaq..,, tp,, tringat jgak kat soqang nie,,, yg mgaku dia wakil tuhan...hehehehe.. sapa lagi, walid pin la... huhuhu, dengaq kata dia dh turun ke bumi, blik ke tempat dia, bawak arahan baru dri langit,, hahahahaha, tah apa2 la oqang tua nie,,buat laak smpai ke bumi....
Tp apa pun biaq pi la kt di no.. dia nak bawak apa ka, dia punya tau la...yg penting kita nie (termasuk aku la)...yg wajib percaya pada tuhan yg Esa, terus  beribadat kat dia, tinggai pa yg dia laqang, buat amal kebajikan banyak2, dan terus berjuang untuk menegakkan agama Nya. 
cukp kot kat sini no...
esok2 la plak...tu pun klu x lupa la,, ish ish ish... FB lagi la  tu... huhuhuhu...
sekian wassalam.

Selasa, 6 Julai 2010

AL-FATIHAH...HARI INI GENAP 8 TAHUN PEMERGIAN AL-MARHUM UST FADZIL NOOR

Al-Fatihah...Hari ini genap 8 tahun pemergian Al-Marhum Ust Fadzil Noor. Walaupun jasad beliau telah lama disemadikan di bumi barakah Muasasah Darul Ulum namun roh perjuangan beliau tetap segar dalam jasad-jasad ahli gerakan Islam di Malaysia. Beliau sentiasa dikenang serta diingati dalam sejarah perjuangan gerakan Islam yang panjang di Malaysia.

Sejarah hidup ringkas Ust Fadzil

Presiden PAS Ustaz Dato Fadzil Noor meninggal dunia di Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia pada jam 10.30 pagi 23 Jun 2002.

YB Ustaz Dato' Hj Fadzil @ Ali bin Mohd. Noor dilahirkan pada 13 Mac 1937 di Kampung Seberang Pumpung, kira-kira tiga kilometer dari bandar Alor Setar, Kedah.

Sejarah awal pendidikan Ustaz Dato' Hj. Fadzil Mohd. Noor bermula sekitar tahun 1946. Waktu itu beliau mengikuti pendidikan awal di Sekolah Melayu Derga, Alor Setar sehingga tahun 1949. Kemudian menyambung pelajaran di peringkat menengah di Maktab Mahmud sehingga tahun 1958 sebelum meneruskan pengajian tinggi di tempat yang sama hingga tahun 1962.

Tahun 1963 beliau telah menyambung pelajaran ke seberang laut dengan mengikuti pengajian di Universiti Al-Azhar, Mesir dengan mendapat biasiswa kerajaan negeri Kedah. Di Universiti Al-Azhar, beliau mengambil jurusan Perundangan Islam (Syariah) dan menamatkan pengajiannya pada tahun 1967 dengan memperolehi ijazah Sarjana Muda dalam lapangan tersebut.

Ustaz Dato' Hj Fadzil Mohd. Noor telah mendirikan rumah tangga dengan sepupunya Siti Khadijah Ibrahim pada tahun 1963. Isteri beliau merupakan bekas pelajar Sekolah Menengah Agama Farbish Bakar, Alor Setar, Kedah. Kemudian setelah berkahwin turut bersama melanjutkan pelajaran ke Al-Azhar bersama suaminya.

Hasil perkahwinan beliau dikurniakan lapan orang anak iaitu Huda, Ammar, Aiman, Muna'izzah, Muhamad Faiz, Salwa, Ahmad Fauwaz dan Ahmad Anas.

Pada tahun 1967, sewaktu di Al-Azhar, beliau pernah memegang jawatan Setiausaha dan Timbalan Presiden dalam Kesatuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM).

Tahun 1967 beliau pulang ke tanah air dan ditawarkan berkhidmat sebagai tenaga pengajar di Maktab Mahmud. Pada 1973 ditawarkan berkhidmat sebagai pensyarah bahagian pendidikan Islam di Universiti Teknologi Malaysia (UTM) sehingga tahun 1978.

Beliau telah dipecat oleh pihak pentadbir UTM ekoran tindakan beliau bertanding dalam pilihan raya pada tahun 1977 di Kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Alor Merah dan Parlimen Kuala Kedah.

Walau bagaimanapun, pemecatan beliau oleh pihak pentadbiran UTM dianggap tidak sah di sisi undang-undang dan mahkamah telah mengarahkan pihak pentadbir UTM membayar ganti rugi. Setelah isu tersebut selesai, beliau kembali bertugas sebagai pensyarah dan beberapa bulan kemudian beliau telah meletakkan jawatan kerana menceburkan diri sepenuh masa dalam PAS.
Selain aktif dalam politik, beliau pernah memegang jawatan Setiausaha Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (PERKIM) cawangan Negeri Kedah.

Beliau pernah menganggotai Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) dan memegang jawatan Setiausaha Penerangan Pertubuhan itu tahun 1973 hingga 1974. Beliau pernah memangku jawatan Presiden ABIM apabila Presiden ketika itu, Anwar Ibrahim ditahan di bawah ISA. Selain itu beliau juga merupakan Setiausaha Agung Persatuan Ulama' Malaysia (PUM) tahun 1974.

Beliau melibatkan diri dalam politik PAS sejak tahun 1959 sewaktu menuntut di Maktab Mahmud. Beliau telah dilantik menjadi Yang Dipertua PAS kawasan Kuala Kedah dan Ahli Perhubungan PAS Negeri Kedah. Kemudian beliau menganggotai Exco PAS Kedah. Penonjolan daya kepimpinannya semakin cemerlang telah meyakinkan anggota parti untuk melantik beliau sebagai Naib Yang Dipertua PAS Pusat sepenuh masa tahun 1981 hingga 1983.

Tahun 1983 beliau telah dilantik menjadi Timbalan Yang Dipertua PAS sebelum diberikan kepercayaan penuh oleh seluruh ahli PAS untuk menjadi Yang Dipertua PAS tahun 1989 sehingga sekarang dengan gelaran Presiden PAS.

Pembabitan awal Ustaz Dato' Fadzil di dalam kancah politik pilihan raya bermula tahun 1978, di mana PAS telah memberi mandat kepada beliau untuk bertanding di negeri Kedah dalam pilihan raya umum iaitu di kawasan Parlimen Kuala Kedah dan DUN Alor Merah.

Pada tahun 1980, beliau sekali lagi bertanding dalam pilihan raya kecil di kawasan DUN Bukit Raya berikutan kematian ahli DUN kawasan tersebut.

Tahun 1982 beliau sekali lagi bertanding di kawasan DUN Bukit Raya dan seterusnya berjaya mempertahankan kerusi di kawasan itu selama empat penggal berturut-turut sehingga Pilihan raya Umum 1995.

Pada 1982 beliau menang dengan mengalahkan calon Barisan Nasional (BN) Haji Safirol Haji Hasim dan calon bebas Mohd. Mokhtar Abdullah dengan majoriti 346 undi, 1986 menang dengan majoriti 2,215 undi mengalahkan calon BN Ahmad Zakuan Hj. Ahmad, 1990 mengalahkan calon BN Dato' Syed Mansor Barakbah dengan majoriti 1,829 dan terbaru pada Pilihan raya Umum 1995 mengalahkan calon BN juga iaitu Fadzil Hanafi dengan majoriti 2,414.

Hingga jam 10.30 pagi pada 23 Jun 2002, apabila Allahyarham menghembuskan nafas terakhir, Ustaz Dato' Hj. Fadzil Mohd. Noor telah menerajui kepimpinan PAS dan diamanahkan sebagai Presiden parti.

Selasa, 29 Jun 2010

sambil2 menunggu....bola....jumpa pulak..

Assalamualaikum...
 Asyik2 melayan tenet...fb la, blog la...web la... segala berita dah baca...terjumpa plak satu blog sahabat nie ... lucu, kagum atau ..... sahabat2 boleh klik pada tajuk untuk membaca ceritanyaaaaaaaaa...lepas baca dan tengok pa ada  dalam blog tu... sahabat2 back balik la ke blog saya nie... huhuhu....

Jumaat, 18 Jun 2010

SIAPA KHIANATI KAUM ANAK NEGERI SABAH? EPISOD 2

PDF Print E-mail
Thursday, 17 June 2010 20:47

Oleh : OKK HASSNAR HJ EBRAHIM
KETIKA berucap di acara perayaan Pesta Kaamatan di Kg. Labak, Presiden SAPP Datuk Seri Panglima Yong Teck Lee dipetik membuat kenyataan berikut, seperti yang tersiar di Sabahkini.net seperti berikut;
“On another note, Yong said SAPP wants the status of the Sabah Native Court institution to be returned back to its glory like in the past.
As mentioned by SAPP Deputy President Datuk Eric Majimbun, he said the Native Court institution status and its power had eroded and no longer held as highly by the people as before.
“In the past, OKK (Orang Kaya Kaya the title for a Native Chief) is highly regarded even more than a YB but now they are facing challenges due lack of resources and to the existence of the Civil Court and Syariah Court,” he said.
He said the State Government should give the Native Court institution a better recognition instead of letting this once sacred institution having to face more challenges by not getting proper facilities, sufficient staff and funding for them to operate.
“Hence, the culture value of the KDMs and other Sabah natives will be jeorpardised,” he said, adding that this situation would be a thing of the past once SAPP become the State Government.
“The Native Court will be upgraded and given all the resources it deserved, including training for native court officers and staff, financial support, libraries and office facilities.” he said.”
Dari sudut logik, perancangan SAPP ini sememangnya hebat dan menarik. Mungkin sudah ada ahli masyarakat kaum Anak Negeri Sabah berkata, “memang wajar Parti ini diberi sokongan sebab otak Presidennya bergeliga”.
Tidak dinafikan Datuk Yong Teck Lee adalah seorang ahli politik yang bijak, cerdik dan berpengalaman luas. Banyak isu membabitkan kepincangan dalam pentadbiran Kerajaan Negeri Sabah apabila diungkit olehnya tidak dapat diulas atau ditangkis dengan bijaksana oleh pucuk pimpinan parti pemerintah.
Misalnya, dalam isu bond RM500 juta; Datuk Seri Panglima Yong Teck Lee menyoal kenapa perlu menjual ‘bond’ kalau dalam tabung Kerajaan Negeri Sabah ada RM 2 billion!
Dalam bahasa yang lebih mudah difahami, kalau ada wang kenapa perlu meminjam? Barisan hadapan pemimpin UMNO atau PBS tidak ada yang berani tampil mengulas sebaliknya hanya berharap kepada beberapa kerat orang bawahan parti itu saja memberi respon dengan alasan yang lemah dan remeh. 
Jika di rujuk kepada sejarah dan membanding antara pencapaian kaum Anak Negeri di Sabah sekarang dengan objektif, cita-cita serta hasrat pemimpin yang berjuang menuntut kemerdekaan, fakta menunjukkan situasi kaum anak negeri Sabah adalah ibarat, ‘keluar dari mulut harimau masuk ke mulut buaya”.
Pepatah dalam bahasa Inggerisnya berbunyi, “out of the pan into the fire”. Banyak kepentinggan kaum Anak Negeri yang menjadi perangsang para pejuang kemerdekaan Negeri Sabah telah menjadi angan-angan kosong dan illusi.  
Kemerdekaan yang kini menjangkau usia hampir setengah abad masih lagi menonjolkan golongan kaum Anak Negeri lemah dalam serba serbi. Lebih mencabar gelombang globalisasi yang tidak mengenal hukum adat resam, budaya dan nyata telah banyak merugikan kaum Anak Negeri Sabah, merupakan risiko yang tidak mudah diatasi jika kaum anak negeri Sabah tidak berhati-hati dan prihatin terhadap masa depan mereka.
Lantas, di saat masyarakat kaum Anak Negeri berhadapan dengan rentak masyarakat dunia rakus mencari dan mencapai kemajuan, pada ketikanya bersalut kezaliman dan keganasaan; cadangan SAPP wajar disambut dengan semangat, azam dan iltizam untuk menangani segala kelemahan dan kekurangan terjana di kalangan kaum Anak Negeri sejak lebih kurang 47 tahun lalu.
Bagaimanapun oleh kerana kenyataan itu dibuat oleh barisan pemimpin sebuah Parti yang pernah memerintah Negeri Sabah di mana Yong pernah menyandang jawatan Ketua Menteri Sabah, maka wajar juga hasrat mereka hendak menjulang institusi ini ke era zaman gemilangnya disambut dengan penuh hati-hati. 
Soalannya apakah kenyataan para pemimpin SAPP itu timbul dari niat pemimpin yang tulus ikhlas hendak membantu kaum Anak Negeri yang identitinya kian hari menuju kepupusan? Atau apakah ianya sekadar retorik politik bertujuan menyedapkan pendengaran hadirin yang datang menyaksikan acara ratu cantik sahaja? Berikut adalah pandangan saya untuk kita fikirkan bersama. 
Kegemilangan institusi Mahkamah Anak Negeri berkait rapat dengan kepimpinan Kerajaan yang memerintah. Di era penjajahan, seseorang penjawat Ketua Daerah yang juga di gelar ‘Orang Kaya-Kaya’ sering saja berinterasksi dengan kaumnya. Merekalah ‘Wakil Rakyat’ yang menjadi lidah kepada kaumnya dan penghubung antara Kerajaan dengan rakyat.
Di samping tugas sebagai ‘Hakim’, mereka juga adalah pemimpin di kalangan masyarakat kaum Anak Negeri di daerah mereka bertugas. Meskipun kebanyakaan bangunan Mahkamah Anak Negeri lebih kurang ‘Kandang Kambing’ jika dilihat dari struktur sekarang, tetapi di situlah masyarakat kaum Anak Negeri akan sentiasa kunjungi untuk mengurus dan menyelesaikan masalah harian mereka; seperti memohon bantuan menaip surat, mendapatkan nasihat membuat sesuatu perjanjian antara penduduk, hinggalah kepada soal hendak meminang anak dara orang, kahwin dan cerai. 
Kini imej Mahkamah Anak Negeri tidak seharum seperti masa lampau. Ianya bukan semata-mata disebabkan sistem pentadbiran telah banyak berubah, serta tugas ahli Mahkamah Anak Negeri diambil alih oleh agensi atau jabatan lain tetapi lebih kepada akibat peranan Ketua Daerah dan Ketua Anak Negeri yang mengundang sendiri berbagai kontroversi.
Jawatan Ketua Daerah, Ketua Anak Negeri serta ahli mahkamah yang lain adalah afiliasi dengan pengaruh politik parti memerintah. Punca utama menghalang institusi Mahkamah Anak Negeri menjadi badan rujukan oleh masyarakat kaum Anak Negeri seperti di masa lampau adalah disebabkan imej yang tercemar akibat tingkahlaku ahli Mahkamah Anak Negeri dan hubungan mereka dengan pemimpin atasan.
Selagi barisan pemimpin yang memegang tampuk pemerintahan terdiri daripada mereka yang berjuang ‘kontrak didahulukan, rakyat dibelakangkan’; maka selagi itulah institusi Mahkamah Anak Negeri akan berada dalam keadaan ‘hidup segan, mati tidak mahu’.
Dahulu, khidmat Ketua Daerah dan Ketua Anak Negeri berbudayakan integriti. Jarang sekali seseorang penduduk mendengar ada pemimpin Anak Negeri terlibat dengan rasuah dan salahguna kuasa. 
Sekarang perbuatan culas, sumbang dan khianat Ketua Masyarakat Kaum Anak Negeri, walaupun jelas dapat dilihat, seolah-olah sudah diterima sebagai perkara lumrah oleh sebahagian ahli masyarakat kaum Anak Negeri. Rasuah dan salahguna kuasa oleh pemimpin kaum mereka kini mernjadi sebagai salah satu adat dan tidak salah di sisi kaum Anak Negeri.
Ketika kempen pilihanraya, masalah melanda kaum Anak Negeri menjadi agenda utama dan teratas. Selesai sahaja pilihanraya, hak keistimewaan kaum Anak Negeri lah yang pertama dijahanamkan. Lebih memilukan, tidak nampak ada Ketua Kaum Masyarakat Anak Negeri berani ke hadapan bersuara apabila ada ahli masyarakat kaum mereka dianiaya dan khianiati. 
‘Kalau kepala ular, tidak mungkin ekornya belut’. Itulah gambaran terbaik untuk kita melihat gandingan antara Kerajaan dengan kepimpinan di kebanyakan Mahkamah Anak Negeri di Sabah sekarang.
Misalnya kalau dulu seseorang hendak memohon sekeping tanah dalam kawasan jagaan seorang Ketua Kampung, pemohon tesebut perlu terlebih dahulu merujuk permohonannya kepada Ketua di Kampung berkenaan.
Pada kebiasaannya sebagai penghormatan permohonan ‘sipolan’ itu akan dirujuk pula kepada Ketua Anak Negeri atau Ketua Daerah di daerah tempatnya bertugas untuk pandangan dan nasihat.
Jika tanah dipohon tidak berempunya dan jika pada pendapat Ketua Kampung tersebut tanah dipohon boleh diberi, maka barulah permohonan boleh diproses setelah mendapat restu daripada Ketua Kampung berkenaan.
Senario sedemikan tidak lagi wujud sekarang. Sering berlaku walau tanah dipohon oleh seseorang itu telah diduduki berpuluh tahun, ada rumah, ada tanaman malah ada yang diusahakan sebelum tentera Jepun mendarat di bumi Sabah; telah di miliki oleh seorang Anak Negeri, tanahnya boleh dirampas pada bila-bila masa tanpa ada pembelaan dan pampasan.
Segala tanaman dan harta benda kepunyaan kaum Anak Negeri yang telah mengusahakan tanah tersebut sekelip mata dimusnahkan oleh pemohon baru tanah yang mendapat kelulusan memiliki tanah tersebut yang pada awal adalah sah milik kaum Anak Negeri.
Situasi ini paling banyak berlaku sejak UMNO/BN bertapak dan menjadi tunjang pemerintahan Negeri Sabah. Malang sekali ianya sengaja dirahsiakan oleh media arus perdana dan elektronik milik kerajaan BN.
Antara tugas Ketua Daerah dan Ketua Anak Negeri adalah membantu kaum mereka tetapi dalam kebanyakaan urusan membabitkan rampasan tanah milik kaum anak negeri mereka yang diamanah melaksanakan tanggungjawab; telah mencurangi kepentingan kaum mereka sendiri.
Misalnya artikel bertajuk ‘Hidup Bangsa Cina Mati Suku Sino Native’ (http://www.sabahkini.net/v1/index.php?option=com_content&view=article&id=3569:hidup-berbangsa-cina-mati-suku-sino native&catid=68:an) dan beberapa pendedahan lain oleh beberapa penulis seperti Mustina R dan S. A Aida membuktikan bahawa peranan institusi Mahkamah Anak Negeri telah melencong jauh dan banyak membawa mudarat serta bala kepada kaum Anak Negeri daripada  membantu memelihara, menjaga dan membela nasib kaum Anak Negeri dalam konteks pemilikan tanah.
Tanah adalah aset dan komoditi penting dalam sesuatu masyarakat. Tanpa tanah seseorang itu bukan saja tidak akan dapat mendirikan ‘mahligainya’, tempat dia mendirikan rumah tangganya dan melahirkan zuriat melangsungkan keturunannya malah akan hilang identitinya.
Pemerintah British amat prihatin tentang soal hak milik tanah kaum Anak Negeri sehingga, untuk mengatasinya, pada tahun 1930, British telah menggubal peruntukan dalam Undang-Undang Tanah di mana hak kaum Anak Negeri yang telah menduduki dan mengusahakan sebidang tanah dalam tempoh tiga tahun tidak boleh sewenangnya dirampas oleh kaum bukan anak negeri atau Kerajaan. Apakah nasib kaum Anak Negeri Sabah sekarang terbela seperti di bawah penjajahan dahulu? Soalnya siapa dia ahli masyarakat Anak Negeri kita sekarang?
Bagi menjaga kepentingan kaum Anak Negeri, Penjajah British juga tidak lupa tanggungjawab mereka sebelum memberi kemerdekaan ketika menghuraikan dalam Artikel 161 A, Perlembagaan Malaysia siapa dia layak dikategorikan sebagai Anak Negeri di Sabah dan Sarawak.
Bagi Negeri Sabah, huraian terperinci mengenai siapa dia dikategorikan sebagai Anak Negeri terkandung dalam Ordinan Tafsiran Anak Negeri yang dibaca bersama Artikel 161 A Perlembagaan Malaysia.
Kandungan artikel oleh Mustina R dan S. A. Aida membukti dengan jelas bahawa segala peruntukan Undang-Undang ini tidak digunapakai oleh sebilangan Ketua Daerah, Ketua Anak Negeri dan kakitangan Mahkamah Anak Negeri lain yang kini masih berkhidmat. Kenapa? 
Justeru, apakah peranan dan fungsi Ketua Daerah dan Ketua Anak Negeri kita sekarang berupaya membawa institusi ini ke era zaman gemilangnya?
Terdapat banyak isu yang telah menimbulkan kecurigaan mengenai fungsi sebenar Mahkamah Anak Negeri. Teratas sekali melibatkan isu penggunaan Sijil Anak Negeri oleh mereka yang tidak berhak.
Pengeluaran Sijil Anak Negeri adalah tertakluk kepada Ordinan Tafsiran Anak Negeri Bab 64, tetapi terdapat segelintir Ketua Kaum Anak Negeri bersama rakan mereka, tanpa merujuk kepada Undang-Undang yang sedia ada, telah sesuka hati, arbitari dan sewenangnya mengeluarkan Sijil Anak Negeri kepada individu tertentu.
Undang-Undang dalam Mahkamah Anak Negeri itu tidak lagi bersandar kepada autoriti, sebaliknya menurut kata hati dan undang-undang ciptaan Ketua Daerah, Ketua Anak Negeri dan pegawai lain yang bertugas. 
Misalnya pendedahan oleh Penulis S. A Aida bahawa dua beradik bernama Kwan Ngen Wah dan Kwan Ngen Chung, anak kepada seorang berasal dari Tanah Besar Cina, berbangsa Cina Hokkien tetapi memiliki Sijil Anak Negeri adalah suatu pengkhianatan.
Menghairankan, sehingga saat ini tidak seorang pun dari kalangan Ketua Daerah, Ketua Anak Negeri termasuk daripada saf kepimpinan SAPP yang pernah bertugas sebagai Ketua Daerah, telah tampil untuk mempertikai segala dakwaan penulis tersebut. Kenapa membisu?
Apakah sikap berdiam diri para pemimpin SAPP itu menandakan niat mereka hendak memulihkan imej Mahkamah Anak Negeri bermaksud supaya ahli Mahkamah Anak Negeri boleh sambung semula kerja keluarkan Sijil Anak Negeri kepada mereka yang tidak berhak? Atau apakah mereka terlibat dalam memberi atau menyokong penggunaan Sijil Anak Negeri yang telah dikeluarkan kepada mereka yang tidak berhak atau menggunakan Sijil Anak Negeri palsu?
Perbuatan Ketua-ketua Kaum Anak Negeri mengeluarkan dan atau menyokong penggunaan Sijil Anak Negeri oleh mereka yang tidak berhak adalah pengkhianatan terhadap kaum anak negeri. Perbuatan mereka berkenaan wajib dikutuk oleh seluruh kaum Anak Negeri.
Menambah rumit keadaan, kebanyakan Ketua-ketua Kaum Masyarakat Anak Negeri Sabah ‘menangguk di air keruh’ apabila timbul suasana untuk mereka menghakimi bukan Anak Negeri yang memiliki dan menggunapakai Sijil Anak Negeri, sama ada yang sah dikeluarkan atau pun palsu.
Soal sama ada sesuatu sijil itu telah dikeluarkan mengikut prosedur atau tidak, salah atau tidak ianya dimiliki oleh golongan yang menggunapakainya tidak lagi menjadi perkara penting.
Sama ada Sijil Anak Negeri yang digunapakai oleh seseorang itu sah atau tidak, telah dikeluarkan bersandarkan peruntukan perundangan atau tidak; tidak lagi menjadi perkiraan. Penghakiman dalam sesebuah Mahkamah Anak Negeri dianggap lengkap mengikut suka hati dan pendapat Ketua Daerah, Ketua Anak Negeri atau mana-mana Pegawai lain yang berkaitan.
Sekalipun dalam Ordinan Tafsiran Anak Negeri menjelaskan bahawa seseorang anak negeri terhad kepada mereka yang ada darah suku kaum Dusun, Orang Sungai, Murut dan sebagainya, peruntukan tersebut tidak perlu dijadikan rujukan dan sandaran penghakiman.
Kata Ketua Daerah, Ketua Anak Negeri atau Pegawai Mahkamah Anak Negeri adalah Undang-Undang. Kata-kata mereka adalah ‘hukum’. Kata-kata mereka mengatasi peruntukan dalam Ordinan Mahkamah Anak Negeri, Ordinan Tafsiran dan juga Perlembagaan. Pendatang dari Negara Cina sekali pun jika mahu jadi suku kaum Dusun atau Kadazan; Ketua Daerah, Ketua Anak Negeri berkuasa merubah suku bangsa dan keturunan mereka dari suku Cina Hokkien kepada suku Kadazan. Inilah fakta dan amalan yang kini berleluasa di kalangan majoriti kepimpinan Mahkamah Anak Negeri di Sabah.   
Singkatannya, hukum-hakam dalam pentadbiran Mahkamah Anak Negeri sudah menjadi ‘hakmilik’ ahli Mahkamah Anak Negeri yang menyandang jawatan Ketua Daerah, Ketua Anak Negeri dan Pegawai Mahkamah Anak Negeri di daerah tempat mereka bertugas.
Kalau ahli-ahli Mahkamah Anak Negeri itu kata hitam, walaupun Perlembagaan Malaysia dan Ordinan berkaitan kata putih; maka keputusannya adalah Hitam. 
Interpretasi perundangan bersabit hal ehwal Anak Negeri oleh Ketua Daerah, Ketua Anak Negeri dan beberapa Pegawai Mahkamah Anak Negeri tidak lagi perlu berpandu kepada Perlembagaan Malaysia, Ordinan Mahkamah Anak Negeri dan Ordinan Tafsiran Anak Negeri.
Apa yang mereka berkenaan lakukan sebenarnya  adalah tidak betul. Tetapi betul atau salah memerlukan pendekatan lain menyelesaikannya. Lebih penting senario ini membayangkan jika kuasa diberikan semula kepada Ketua Kaum masyarakat Anak Negeri tidak ada jaminan ‘segala bala’ yang telah jadikan ribuan kaum Anak Negeri mangsa kezaliman akibat kedurjanaan Ketua Kaum mereka tidak berulang. 
Pengalaman kerja dan pelajaran kebanyakan Ketua Daerah, Ketua Anak Negeri dan beberapa Pegawai Mahkamah Anak Negeri di Negeri Sabah sekarang adalah juga merupakan satu faktor yang wajib diambil kira, andainya kita jujur hendak menaikkan semula imej institusi Mahkamah Anak Negeri.
Bagaimana sesuatu penghakiman boleh diberi dengan adil kalau kakitangan Mahkamah yang dilantik tidak tahu selok-belok perundangan. Lebih dashyat kebanyakan daripada kakitangan Mahkamah Anak Negeri dipilih dari kalangan yang tidak ada kecekapan dan visi hendak memenuhi tuntutan aspirasi kaum anak negeri Sabah.
Akhirnya imej Mahkamah Anak Negeri yang calar balar seperti sekarang tidak salah jika dirumus dengan ungkapan ‘jika ada wang, segalanya beres’.
Mungkin kerana tidak berpelajaran, tiada pengalaman dalam bidang perundangan, tidak punya visi, maka kebanyakan tindak tanduk para Ketua Daerah, Ketua Anak Negeri dan Pegawai Mahkamah Anak Negeri dilihat lebih menjurus kepada mencari dan mengaut keuntungan peribadi hasil daripada kesusahan, seksa dan bala yang menimpa kaum Anak Negeri Sabah akibat perbuatan curang Ketua Daerah, Ketua Anak Negeri serta pemimpin mereka yang memegang tampuk pemerintahan.
Kepentingan kaum Anak Negeri Sabah diancam risiko yang tidak mungkin akan dapat ditebus oleh generasi akan datang andainya tidak ditangani segera oleh generasi sekarang.  
Persoalannya bagaimana? Jalan terbaik memulihkan imej institusi Mahkamah Anak Negeri adalah dengan mengusir Ketua Daerah, Ketua Anak Negeri, Pegawai Mahkamah Anak Negeri yang telah menjadi pengkhianat barisan hadapan kepada kaum mereka sendiri.
Ianya bukan perkara mudah tetapi bukan mustahil dilakukan. Yang penting kita ada keinginan hendak merubah keadaan kita sekarang. Hendak seribu daya, tidak hendak seribu dalih.
Datuk Eric Majimbon dan OKK Ag. Talip B. Ag. Bagul merupakan dua tokoh dalam saf kepimpinan SAPP yang pernah bertugas sebagai Ketua Daerah. Mereka berkelayakan menyumbang idea bagaimana mengatasi nasib malang menimpa kaum Anak Negeri akibat penggunaan Sijil Anak Negeri oleh mereka berasal dari tanah besar Cina tetapi kini menjadi suku Kadazan, Murut, Rungus atau Bumiputera Sabah. Mereka mahu institusi ini dipulihkan ke era zaman gemilangnya tetapi membisu bila isu penggunaan Sijil Anak Negeri oleh mereka yang tidak berhak dibangkitkan.
Sebelum cadangan SAPP itu diterima wajar kita hayati pepatah berbunyi ‘lihat Gajah pada gadingnya, lihat harimau pada belangnya‘. 
Ikuti Bahagian Ke 3….

Selasa, 15 Jun 2010

ISTANA NEGARA BARU : SIAPA MAYA MAJU SDN BHD???...... RM1 BILION dah sat...


Siapakah dia Maya Maju Sdn Bhd yang membina Istana Negara baru yang menelan belanja hampir RM1 billion daripada kos asal RM400 juta?

Semakan daripada ROC mendedahkan yang Maya Maju Sdn Bhd pemegang saham didaftarkan adalah Mr Ko Chin Teck (RM15,000 unit saham), Mr Lo Sin Li (RM85,000 unit saham). Pengarahnya adalah Mr Ko and En Mohamad Muslim Hamzah (Mohamad Muslim tidak memiliki sebarang pegangan saham). Maya Maju Sdn Bhd Company No: 252091-T. Penyata kewangan berakhir sehingga 31 Dis 1993 (yang dilampirkan dalam rekod RoC) dengan nilai Aset Tetap RM82,655.00 and Aset Semasa RM415,169.00 serta Tanggungan Semasa pada RM456,501.00.


Selain itu terdapat syarikat yang didaftarkan melaui ROC dibawah nama Maya Maju (Malaysia) Sdn Bhd, (Reg No: 254750-T). Pengarahnya adalah Datuk Haji Man Bin Mat , Md Nizam B. Md Sharif, Rasidah Bt. Salleh, Lim Hooi Mooi (setiausaha), and Tan Enk Purn (setiausaha). Manakala pemegang sahamnya adalah Maryna Keh Abdullah @ Miss Keh Kim Lan (RM1,450,000 unit saham) and Man B. Mat (RM3,550,000 unit saham).


Istana Negara yang baru dianggarkan menelan hampir RM1 Billion?? Patik pohon derhaka Tuanku kerana kenapa tender tidak dibuat secara terbuka????

mungkin kosnya lebih RM1 billion... siapa tahu??

kenyataan gila punya MP kota belud nie.......

Rahman: Lesen judi supaya tak berlaku penipuan



Ahli parlimen Kota Belud, Datuk Abdul Rahman Dahlan mempertahankan tindakan kerjaan membenarkan pertaruhan bolasepak Paiala Dunia 2010 ini. Ka
tanya, tindakan berkenaan bertujuan untuk memantau pergerakkan pertaruhan sukan itu supaya tidak berlaku penipuan. “Kita perlu praktikal. Jangan politikkan isu ini. Kerajaan tidak akan membenarkan permintaan yang baru.
Rahman berkata selain tujuan memantau pertaruhan itu agar penipuan tidak berlaku, adalah lebih baik wang pertaruhan tidak disalurkan ke kumpulan kongsi gelap yang terbabit dengan pelbagai aktiviti haram lain.
"Lagipun perjudian haram banyak melibatkan sindiket jenayah, jadi kami cuba untuk mengurangkan jenayah itu berlaku. “Kenapa mes
ti berikan duit itu kepada underground yang mempunyai hubung kait dengan jenayah. Lebih baik kerajaan yang pantau agar penipuan tidak berlaku." Menurut pemimpin Umno itu yang dihubungi Malaysiakini, dengan pemberian lessen, syarikat terbabit akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang penyelewengan. Selain itu, katanya, syarikat berkenaan juga tertakluk kepada bayaran cukai yang wangnya boleh digunakan untuk negara. “Bila mereka membayar cukai dan penipuan berlaku, mereka boleh dipertanggungjawabkan,'' katanya. Rahman
berkata meskipun lesen judi baru itu dikeluarkan, kerajaan tidak pernah mengabaikan pembangunan Islam. Katanya, pihak pembangkang sengaja mengeksploitasikan isu berkenaan bagi kepentingan politik mereka. “Jika pembangkang nak marah, mereka sepatutnya marah kepada kerajaan Selangor, Pulau Pinang, Kedah yang masih membenarkan lesen premis judi seperti Sport Toto. Mereka sepatutnya menutup premis perjudian itu. Parti pembangkang ini hipokrit,” katanya.
11 Mei lalu, Kementeri Kewangan secara rasminya memberi lesen judi berkenaan kepada Kumpulan BERJAYA. Sehubungan keputusan itu, pertaruhan secara sah boleh dilakukan sebelum kejohanan bolasepak Piala Dunia bermula pada 11 Jun ini. Sejak pengumuman itu dibuat, pelbagai pihak termasuk daripada pertubuhan bukan kerajaan (NGO), parti-parti politik, pertubuhan agama dan juga orang perseorangan membidas tindakan kerajaan itu.-Malaysiakini

Isnin, 14 Jun 2010

Muktamar PAS ke 56 : 6 Usul Diluluskan



6 usul tersebut ialah :



1.Usul pindaan perlembagaan.
2.Usul kedaulatan negara.
3.Usul memansuhkan judi sukan.
4.Usul pemerkasaan parti.
5.Usul Palestin.
6.Usul persediaan menghadapi PRU ke-13.

Jawatankuasa Kerja PAS pusat membentangkan dua usul iaitu usul pindaan perlembagaan dan usul kedaulatan negara, Pemuda PAS pusat (usul memansuhkan judi sukan), dewan muslimat PAS (usul Palestin), PAS kawasan Kubang Kerian, Pokok Sena, Kubang Pasu, Jerantut, Bandar Tun Razak dan Shah Alam (usul persediaan menghadapi pilihanraya umum ke 13).


Usul jawatankuasa PAS Pusat :

1. Memansuhkan fasa 43 (5) iaitu bayaran RM5 untuk mendaftar sebagai ahli dewan.

2. Mengutuk tindakan kerajaan Malaysia di bawah kepimpinan Umno/BN yang menyerahkan blok L dan M kepada kerajaan Brunei yang mengandungi nilai minyak RM320 bilion.

3. Mengecam tindakan yang merugikan rakyat dan negara yang memberi hak milik tanah KTMB seluas 271 hektar di Tanjung Pagar, Bukit Timah dan Woodland kepada Singapura.

4.Mendesak perkara penting untuk rakyat dan negara perlu dibincang dalam parlimen bukan hanya dilulus oleh seorang perdana menteri sahaja yang berbincang.

5. Mendesak kerajaan memutuskan dengan segera kontrak dengan Apco demi keselamatan dan kedaulatan negara daripada diceroboh oleh Israel.


Usul dewan Pemuda PAS :

1.Mendesak kerajaan memansuhkan judi sukan, mengetatkan penguatkuasaan terhadap undang-undang judi dan mendidik rakyat membenci judi.

2. Mendesak PAS memobilasi semua rakyat turun ke himpunan 100,000 mansuhkan judi bola pada 3 Julai depan. Usul dewan Ulamak ialah:

3.Memastikan dasar dan prinsip perjuangan PAS dipertahankan di samping mengukuhkan Pakatan Rakyat.


Usul dewan Muslimat PAS :

1. Mengutuk sekeras-kerasnya tindakan biadap tentera Israel yang melakukan serangan ganas ke atas misi kemanusiaan Gaza.

2. Berdiri teguh dan menyokong penuh di belakang wanita Palestin dan keluarga mereka dalam menegakkan keadilan yang telah diceroboh oleh Israel dengan siap siaga membantu mereka dari semua pihak termasuk menghantar sukarelawan muslimat ke Gaza.

3. Menetapkan PAS dan Pakatan Rakyat menjuarai penghantaran misi bantuan kemanusiaan ke bumi Gaza mensasarkan misi 1,000 armada bantuan pada satu-satu masa.

4.Mendesak kerajaan melaksanakan ketetapan usul yang yang dibentangkan di parlimen pada 7 Jun yang berkaitan isu keganasan Israel.

5. Mendesak kerajaan mengiktiraf kemenangan Hamas sebagai kerajaan dan wakil yang sah.

6.Menggesa rakyat memboikot barangan Israel sebagai usaha melumpuhkan ekonomi negara
Israel.


Usul PAS Kubang Kerian, Pokok Sena, Kubang Pasu, Jerantut, Bandar Tun Razak dan Shah Alam:

1. PAS memenangi seberapa banyak kerusi parlimen menggantikan kedudukan UMNO sebagai teras utama politik dengan membongkar kepalsuan perjuangan UMNO khususnya kepada pengundi Melayu di pedalaman.

2. PAS melalui jabatan pilihanraya PAS pusat merangka strategi gerak kerja pilihanraya dari sudut daftar pemilih, kewangan, latihan kepimpinan jentera pilihanraya secara profesional dan menguruskan isu.

3. PAS pusat mencadangkan kepada majlis pimpinan Pakatan Rakyat bagi mewujudkan polisi pemilihan calon yang ketat, munasabah dan relevan bagi mengelakkan gejala lompat parti dan sekaligus mempamerkan wibawa serta keupayaan calon pada pandangan pengundi.

Rabu, 9 Jun 2010

Ha ha ha... ayam jugak jadi mangsa...


PDF Print E-mail
Written by Admin   
Tuesday, 08 June 2010 16:30

TERSEMBUNYI...rumah-rumah sewa yang tidak teratur berhampiran Pasar Likas yang dihuni warga asing dijadikan kawasan penternakan ayam haram dan membiarkannya sehingga menganggu kediaman penduduk tempatan.
Oleh: KREW SABAHKINI.NET
PENDUDUK di kawasan Lorong Bukut, Likas tidak jauh dari Pasar Likas, Kota Kinabalu di sini resah dengan ancaman najis ayam yang dibiarkan berkeliaran oleh penternak-penternak haram di kawasan rumah sewa yang sebahagian besar penghuninya terdiri daripada warga asing.
Perbuatan beberapa penghuni warga asing berkenaan menternak ayam dan membiarkannya berkeliaran menyebabkan ternakan tersebut mencerobohi rumah-rumah kediaman penduduk tempatan berdekatan. Ayam-ayam ternakan itu bukan sahaja menganggu persekitaran kawasan kediaman malah kebanyakan kawasan rumah dikotori najis ternakan berkenaan.
Berikutan itu, penduduk yang sering menerima gangguan dan ancaman najis ayam itu meminta pegawai penguatkuasa Dewan Bandaraya Kota Kinabalu (DBKK) supaya tampil memantau kawasan berkenaan dan seterusnya mengambil tindakan terhadap penternak haram tersebut dalam kadar yang segera.
"Kami sudah muak dengan keadaan ini dan pihak berkuasa seharusnya melakukan sesuatu kerana kawasan ini bukan zon perternakan haiwan. Ini kawasan bandaraya, kenapa boleh ada aktiviti penternakan?"
"Jika apa yang berlaku tidak dibendung, ini akan mendorong warga asing ini sesuka hati melakukan apa sahaja kegiatan tidak sihat mengikut kehendak mereka tanpa memikirkan privasi orang lain," kata seorang penduduk yang hanya mahu dikenali sebagai Rahim, yang mendakwa gangguan haiwan ternakan tersebut sepatutnya tidak berlaku.
Beliau berkata, pihak berkuasa juga perlu mengenal pasti sama ada warga asing terbababit mempunyai dokumen yang sah kerana kehadiran mereka di kawasan berkenaan kian bertambah dari semasa ke semasa.
"Penternakan ayam secara sesuka hati memang tidak dapat diterima akal kerana kami percaya pihak berkuasa tempatan tentunya tidak pernah menggazetkan kawasan ini sebagai zon penternakan haiwan."
"Satu hal lagi, sebagai warga asing yang datang mencari nafkah di negeri orang, mereka sepatutnya tidak melakukan sesuatu yang boleh menjejaskan ketenteraman apalagi kesihatan penduduk tempatan. Budaya buruk mereka ini harus dihalang supaya tidak mempengaruhi cara hidup penduduk tempatan. Oleh itu, pihak berkuasa perlu memandang serius perkara ini dan mengambil tindakan sewajarnya," tegas beliau.
Berdasarkan tinjauan yang dilakukan mendapati warga asing ini juga tidak menghirau soal kebersihan kawasan persekitaran di mana mereka secara sewenang-wenangnya melakukan pembuangan sampah-sarap merata-rata dan ini dibuktikan apabila lot tanah kosong berhampiran telah dijadikan tempat pelupusan sampah.
Tempat tersebut bukan sahaja mewujudkan bau busuk tetapi juga mendatang risiko di segi kesihatan penduduk kerana kekotoran itu boleh mengundang ancaman pelbagai penyakit.

SIAPA KHIANATI KAUM ANAK NEGERI SABAH?


Print
Written by Admin   
Tuesday, 08 June 2010 11:53

EPISOD 1
Oleh : OKK HASSNAR HJ EBRAHIM
MASYARAKAT antarabangsa tiba-tiba saja bangkit marah apabila kapal Mavi Marmara yang membawa sekumpulan sukarelawan bersama barang bantuan untuk penduduk Gaza diserang oleh Komando Israel menyebabkan sembilan orang maut. Malaysia tidak terkecuali. Malah Perdana Menteri dengan lantang menggelar Isreal sebagai ‘Samseng Dunia’.
Kisah penderitaan masyarakat Palestin dijadikan isu oleh Pemimpin UMNO bukan perkara baru. Dalam perhimpunan Agung UMNO tahun 2008, satu galeri penuh dengan gambar yang mempamerkan wajah-wajah sedih penduduk Palestin melihat harta benda serta rumah-rumah mereka yang hancur musnah diroboh oleh jentolak tentera Isreal, sememangnya menyayat hati mereka yang melihatnya.
Persoalaannya apakah UMNO jujur dalam memperjuangkan nasib malang yang menimpa penduduk Palestin? Atau apakah pemimpin UMNO ibarat kata pepatah, modern ‘kuman di seberang lautan nampak, tetapi buaya darat di hadapan mata tidak kelihatan.’
Isu Palestin adalah merupakan isu tanah. Tanpa tanah kaum Yahudi terpaksa menjadi pelarian ke seluruh pelusok dunia. Sebagai rakyat ‘menumpang’ mereka sering dihadapkan dengan pelbagai masalah. Persoalannya apakah masalah dihadapi rakyat Palestin sekarang tidak diwujudkan oleh pemimpin dan kerajaan UMNO BN di Malaysia?
Antara 25 Februari 2002 hingga 25 Mac 2002, lebih kurang 50,000 kaum Anak Negeri berasal dari Sabah telah menjadi pelarian di negeri mereka sendiri apabila mereka diusir keluar dari tanah mereka sendiri. Semuanya adalah hasil kerja pemimpin UMNO yang gemar ‘melempar batu, sembunyi tangan.’
Kalau Israel boleh digelar ‘Samseng Dunia’ oleh Najib, apa kurangnya kerajaan UMNO BN? Najib Rajak wajib cermin Kerajaan UMNO BN terlebih dahulu sebelum label orang lain dengan tohmahan yang diri sendiri juga serupa.
Tanah Kg. Perpaduan BDC, Sandakan, Sabah satu ketika dahulu telah dihuni oleh penduduk Anak Negeri berasal dari seluruh Sabah. Antara mereka adalah dari suku kaum orang Sungai, Murut, Kadazan dan berbagai lagi.
Hak mereka ke atas tanah yang telah pun menjadi tanah adat milik kaum Anak Negeri Sabah telah dinafikan apabila pemimpin Kerajaan UMNO/BN dengan kejam menghantar Tentera Melayu Di-Raja Malaysia bersama anggota Polis Di-Raja Malaysia; lengkap dengan senjata perang, merobohkan rumah-rumah mereka seterusnya merampas tanah milik mereka. Turut musnah adalah harta benda yang berpuluh tahun dikumpul oleh mangsa. 
Kini tanah bekas Kg. Perpaduan BDC, Sandakan, Sabah bukan lagi milik penduduk Anak Negeri. Dahulunya, para pemimpin sebelum dan selepas merdeka galakkan kaum anak negeri membuka dan membangunkan tanah tersebut dengan bantuan Kerajaan seperti bekalan eletrik, air dan sebagainya.
Akibat keganasan dilakukan oleh anggota Polis Di-Raja Malayisa, tanah seluas 100 ekar lebih itu sudah dikeluarkan geran dan ditimbus. Gerannya pula sudah digadai. Syarikat yang menjadi Kontraktor menimbus tanah bekas Kg. Perpaduan BDC, Sandakan, Sabah beralamat di Rumah Ketua Menteri Negeri Sabah sekarang, Musa Aman di Sri Libaran, Batu 7, Sandakan, Sabah.
Mungkin inilah dimaksudkan Najib Razak, ‘Rakyat Didahulukan, Pencapaian diutamakan’. 
Berikut adalah berita disiarkan dilaman web Berita Harian online; (http://www.bharian.com.my/bharian/articles/HukumIsrael/Article/ )
WAKIL PEMBANGKANG, KERAJAAN SEPAKAT MAHU TEKANAN DIKENA TERHADAP AMERIKA
KUALA LUMPUR: Dewan Rakyat semalam sebulat suara meluluskan usul mengandungi 15 ketetapan termasuk mendesak supaya Israel diheret ke Mahkamah Jenayah Antarabangsa kerana bertindak biadab menyerang dan menawan kapal misi bantuan kemanusiaan ke Gaza, akhir bulan lalu. 
Wakil kerajaan dan pembangkang yang membahaskan usul dibentangkan Datuk Seri Najib Razak itu juga sepakat mahu masyarakat antarabangsa mengenakan tekanan terhadap Amerika Syarikat (AS) agar kuasa besar itu tidak lagi melindungi keganasan Israel yang disifatkan Perdana Menteri sebagai samseng dunia.
Usul itu diluluskan setelah lebih lima jam dibahaskan 28 Ahli Parlimen, 12 wakil Barisan Nasional (BN), pakatan pembangkang (14) dan dua wakil Bebas, manakala penggulungan dilakukan Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman.
Kepada semua ahli Dewan Rakyat yang terlibat dalam perbahasan di atas sedarilah Kerajaan UMNO BN juga lakukan jenayah serupa seperti dilakukan oleh Isreal terhadap penduduk Palestin. Bezanya yang terlibat menjadi mangsa di Malaysia adalah merupakan penduduk Anak Negeri Sabah yang miskin dan tidak mampu mengheret Polis-Polis dari ‘Malaya’ kemuka pengadilan. 
Lebih malang lagi walau diheret ke Mahkamah belum tentu para pengadil yang hidup di bawah telunjuk pemimpin UMNO akan berlaku adil!
Dari budaya kerja merompak harta rakyat tidak ada beza antara Pemimpin UMNO BN di Malaysia dengan pemimpin di Israel yang aniaya masyarakat Palestin. Mereka sama dan serupa.   
Sebagai mengakhiri episod pertama ini, sama-samalah kita renungi kata-kata berikut:
"If the citizens neglect their Duty and place unprincipled men in office, the government will soon be corrupted; laws will be made, not for the public good so much as for selfish or local purposes; corrupt or incompetent men will be appointed to execute the Laws; the public revenues will be squandered on unworthy men; and the rights of the citizen will be violated or disregarded." Noah Webster - (1758-1843)

Khamis, 3 Jun 2010

Ceramah Pas Putatan

Salam,
 Baru2 nie Dato' Mahfuz Omar mai ke kk, sempat jugak dia beri ceramah kat Hayati villa, qamai yg hadir pada malam tu, mmg di luaq jangkaan jgak la. Dlm ceramah tu, beliau buat satu rumusan iaitu dari bulan 3 hingga bulan 5 2010 lepas, BN  telah membuat beberapa keputusan  dan qeja yang amat2 bodoh dan sampai ke tahap siling dah katanya, isu yg pertama ialah isu APCO, di mna Bn telah membelanjakan (upah) untuk APCO sebanyak RM77juta (gila Babi, babi pun x gila mcm tu), kerja 1 APCO nie ialah menjadi syarikat rundingan untuk memulihkan  semula hubungan antara kerajaan malaysia dgn kerajaan Amerika syarikat. yg retak.hahahahaha...jd orang tengah la.. kerja yang ke-2 APCO nie ialah  mencari jalan supaya rakyat 1 mesia nie kembali menyokong BN yang selama ini sema  rakyat 1 mesia menyokong PR, jd APCOkoko di lantik oleh BN untuk membuat kajian supaya rakyat 1 mesia kembali menyokong BN..(gila). Kerajaan BN dan APCO telah membuat satu  perjanjian iaitu kerajaan BN dgn APCO ni ialah mana2 warga 1mesia atau mana2 parti politk atau mana2 individu tidak boleh membawa syarikat APCO nie ke mna2 mahkamah di mesia nie.. jika ada yang melanggar perjanjian tersebut, Syarikat APCO nie akan saman kerajaan 1mesia dan akan di bawa ke mahkamah antarabangsa....(lagi gila babi). untuk kerja2 ini jugak , kerajaan BN mesti menyerahkan semua dokumen2 tentang rakyat 1mesia kepada meraka dan semua rahsia kerajaan kepada meraka...gila...memng gila... sedangkan kita rakyat 1mesia sendiri klu ada yg pecah rahsia kerajaan., wajib kena ISA...mcm akta di kenakan...w/pun untukkebaikan rakyat jelata. tapi kepada APCO senang2 ja depa dapat maklumat tentang kita semua rakyat 1mesia....
 Isu yang ke-2 ialah penyerahan blok L dan Blok M kepada kerajaan Brunai DS...bodo+gila babi BN nie... nilai  2 blok tu ialah RM360 juta....mak ai... gila babi...betapa cerdik nya kerajaan Brunai DS berbanding kerajaan BN 1 mesia nie....alasan nya mudah...kawasan bertindih....kenapa x bawa isu ni ke mahkamah tribunal antarabangsa? kenapa ambil jln mudah? konon nya mesia ambil limbang... limbang ada minyak ka? huhuuhuhu...tahap siling dah nie otak kerajaan BN koko ne...dulu masa kes pulau batu putih mata, kerajaan Bn sanggup bawa kes ini ke mahkamah tribunal antarabangsa, itu pun depa buat main2 ja..bodo+gila babi...kalah di sebb kan x bersungguh2 buat kajian....kerajaan yang dah penat dan tenat dan parah...sebab makan mengtekedaqah duit rakyat, rasuah banyak sangat....tahap siling....last dah nie..
-->.woi oqang2 umnokokoupko...hampa dok tunggu apa lagi....Lailahaillallaaaah.
 Isu yang ke -3. kelulusan judi bola sepak pulaaaaaaaaaaaaak....ish ish ish  awat la yang bodo tahap bangang kerajaan BNumnokokoapco nie ....ish ishish...yang meluluskan tu bangsa melayu yg beragama islam pulak tu...gila ka pa hampa nie BN? nak kena lakna dah nie dgn Allah Ta'la nie aku qasa....x lama dah nie..Takbiiiiiir Allahuakbar.
 Dan ada lagi beberapa isu yang tahap siling dh yg dibuat oleh kerajaan gila iatu kerajaan BN...
sekian la sudah, terimakasih kerajaan APCO....yahudi laknatullah...a'laihim.

Selasa, 1 Jun 2010

Judi bola boleh beroperasi di negeri BN sahaja

Posted: 31 May 2010 01:02 AM PDT
17 Jamadil Akhir 1431 H

KOTA BHARU, 31 Mei: Walaupun lesen judi bolasepak diluluskan Menteri Kewangan kepada Ascot Sport, anak syarikat kumpulan Berjaya yang dimiliki Vincent Tan, ia tidak boleh beroperasi sekurang-kurangnya di empat negeri iaitu Kelantan, Kedah, Selangor dan Pulau Pinang.

Ia hanya boleh beroperasi di negeri-negeri yang diperintah oleh Barisan Nasional (BN) iaitu Perlis, Perak, Negeri Sembilan, Kuala Lumpur, Melaka, Johor, Terengganu, Pahang, Sabah dan Sarawak di samping Putrajaya dan Labuan.

Ini berikutan pengumuman yang terkini iaitu Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim yang telah mengumumkan, kerajaan negeri Selangor tidak akan mengeluarkan lesen premis untuk judi tersebut.

Jika mana-mana premis menjalankan urusan judi itu, pihak berkuasa tempatan yang terletak di bawah bidang kuasa kerajaan negeri akan bertindak dan antaranya menyita premis itu.

Pengumuman itu dibuat Khalid ketika membuat ucapan penggulungan di Kongres PKR ke 6 di Pusat Perdagangan Kelantan (KTC) petang semalam.

Sebelum ini, Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Awang Adek Husin berkata, kerajaan akan mengeluarkan lesen judi untuk pertandingan bola sepak piala dunia tidak lama lagi.

Seorang lagi timbalan Mneteri Kewangan,Datuk Chor Chee Heung mengumumkan, Menteri Kewangan telah mengeluarkan lesen judi untuk pertandingan Bola Sepak Piala Dunia yang akan berlangsung tidak lama lagi.

Sebelum ini, Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng telah membuat arahan yang sama. Beliau telah mengarahkan Majlis Bandaraya Pulau Pinang dan Majlis Perbandaran Seberang Prai agar jangan mengeluarkan lesen premis untuk judi tersebut.

Langkah yang sama telah dibuat oleh kerajaan negeri Kedah dan Kelantan yang mana menteri besar kedua-dua negeri itu adalah dari PAS iaitu masing-masing Datuk Seri Azizan Razak dan Tuan Guru Datuk Nik Aziz Nik Mat.

Dengan tindakan para pemimpin Pakatan Rakyat ini bermakna kira-kira 30 peratus bakal pelanggan judi bola ini tidak akan dapat berbuat demikian kerana lesen premis tidak dikeluarkan oleh PBT di empat negeri Pakatan tersebut.

Sementara itu, Chor Chee Heung dalam kenyataan kepada media semalam memberikan amaran kepada kerajaan-kerajaan negeri Pakatan Rakyat, tindakan mereka bertentangan dengan perlembagaan dan tindakan boleh diambil ke atas mereka.

Oleh kerana judi bola sepak telah dihalalkan (legalise) oleh kerajaan persekutuan, tindakan kerajaan negeri Pakatan Rakyat menyekat dari berjalan di negeri berkenaan satu tindakan yang tidak betul dan bertentangan dengan undang-undang, kata Chor kepada media.

"Kerajaan negeri Pakatan, khasnya Pulau Pinang kena faham bahawa judi bola sepak tidak lagi kegiatan haram (di Malaysia)," kata Chor sebagaimana yang dipetik oleh sebuah akhbar Cina.

Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng ketika berucap di ceramah khas (gambar) sempena kongres PKR itu di sini berkata, beliau sedia ke mahkamah lagi bagi mempertahankan tindakannya itu.

Beliau dipercayai mengulas kenyataan Chor yang disiarkan akhbar Cina itu.
Lim Guan Eng pernah diseret ke mahkamah dan kemudiannya dipenjarakan ekoran tindakan beliau membela seorang gadis bawah umur yang didakwa dirogol oleh seorang bekas ketua menteri.

Harakahdaily/-

Memperingati Almarhum Ustaz Fadzil Noor

Posted: 31 May 2010 01:29 AM PDT
17 Jamadil Akhir 1431 H
Oleh: Riduan Mohamad Nor

SEMPENA SEMBILAN TAHUN PEMERGIAN(JUN 2001- JUN 2010)

" Islam sebagai satu Al-Din tidak dapat ditakfsirkan dengan fikiran manusia. Dalam mentafsirkan makna Islam itu kita wajib berpandukan kepada Al-Quran dan Al-Sunnah serta orang yang menghayati Al-Quran dan Al-Sunnah seperti para sahabat, Ulama-ulama dan juag para Tabi’in.

Kita tidak melihat dan memahami cara Islam membentuk satu peradaban kemanusian seperti yang digambarkan oleh setengah orang. Islam juga bukanlah satu kebudayaan atau serpihan daripada kehidupan manusia, kalau kita melihat dan mengambil Islam dengan cara yang sedemikian, dapatlah diumpamakan seperti orang buta yang cuba mengenali seekor gajah.

Bila dipegangnya ekor gajah itu dikatakan gajah itu seperti tali, apabila dipegang kaki gajah itu dikatakannya gajah itu seperti tiang dan apabila terpegangnya telinga gajah itu dikatakan gajah itu seperti dinding .sedangkan tali, tiang dan dinding bukanlah gajah tetapi ia hanya sebahagian daripada anggota-anggota gajah itu.

( Ustaz Fadhil Nor: 1992)

Malaysia semenjak zaman disentuh angin sejahtera Islam sejak ratusan tahun dahulu, tidak pernah gagal untuk menampilkan ulama’’ dan pemikir Islam sehingga ada yang bermukim di Mekah untuk menyampaikan ilmu di Masjidil Haram. Ulama’’ yang dilahirkan di Tanah Melayu ini bukan sahaja mampu mengajar kitab di masjid namun menjulang senjata untuk menentang penjajah kuffar. Antara ulama’’ ini ialah Tuan Guru Haji Hassan Bin Munas, Tuan Guru Haji Abdul Rahman Limbong, Ustaz Abu Bakar al Bakir dan ratusan ulama’yang lain.

Dengan merdekanya Tanah Melayu pada tahun 1957, pentas siasah negara ini menyaksikan pertarungan ideologi yang pelbagai samada kebangsaan Melayu, sosialisme, Islam dan sebagainya. Pelbagai tokoh muncul dalam menyuarakan aspirasi perjuangan yang diperjuangkan, sebahagiannya mampu bertahan di pentas siasah dan ada yang tersungkur ditelan waktu. Salah seorang insan yang telah melakar nama dalam sejarah politik Islam negara ini ialah Dato’ Haji Fadzil Mohd Noor.

Dato’ Haji Fadzil Mohd Noor atau dengan gelaran yang sangat melekat dalam jiwa ummat Islam sehingga kini "Ustaz Fadzil’ merupakan seorang pemimpin dan tokoh politik yang dihormati dan disegani oleh semua lapisan masyarakat tempatan mahupun antarabangsa, ekoran daripada penampilan negarawan yang dimiliki oleh beliau. Dengan sosok yang kurus, berbusana kemas dengan kancingan baju Melayu yang lengkap, dengan sorotan mata yang hening menggambarkan ketajaman berfikir, beliau memang dilahirkan sebagai pemimpin ummah.

Berbekalkan ilmu pengetahuan yang tinggi terutamanya ilmu-ilmu agama yang diperolehi ketika bertamu di bumi Mesir, beliau dipakejkan dengan pelbagai ilmu lain seperti sosial sains, ditambah dengan kuat membaca dan menelaah. Ilmu-ilmu yang dikutip di universiti kehidupan ini meluaskan ufuk ilmu tokoh ulama’ ini. Perwatakan yang sederhana serta sentiasa berdamping dengan masyarakat, beliau adalah sebutir mutiara yang sangat berharga yang pernah dilahirkan oleh PAS dalam sejarahnya di pentas politik dakwah negara ini. Musuh politik PAS sendiri meletakkan almarhum dengan markah yang tinggi bahkan masyarakat bukan Melayu turut mengkagumi sosok tubuh dengan postur yang sederhana ini. Almarhum menyeruak kehidupan masyarakat tanapa mengira penat lelah dan suka ‘mendengar’ masalah rakyat menyebabkan Ustaz Fadzil sentiasa dikenang dalam sisi putih.

Pakej kepimpinan yang ada pada beliau ini ditempa dalam proses pergulatan hidup yang panjang selain daripada anugerah ilahi kepada umat Islam negara ini, almarhum membesar dengan semangat cinta kepada ilmu, seterusnya meminati bidang dakwah dan politik semasa belajar di bangku menengah lagi.

Latar belakang keluarga

Dato’ Haji Fadzil @ Ali bin Mohd Noor atau lebih mesra dengan panggilan Ustaz Fadzil dilahirkan hasil perkongsian hidup antara Mohd Noor Abdul Hamid dan Hindun Haji Abdul Rahman. Beliau dilahirkan pada 13 Mac 1937 di Kampung Seberang Pumpung, kira-kira tiga kilometer dari bandar Alor Star, Kedah, beliau merupakan anak sulung daripada empat adik-beradik.

Takdir ilahi telah mencatatkan bahawa insan ini diuji dengan kehilangan ibubapa tercinta, kedua-dua ibu bapa meninggal dunia sewaktu beliau masih kecil lagi. Latar belakang keluarga sebelah ibu bapanya adalah dari kalangan keluarga yang berpegang teguh kepada ajaran Islam. Moyang beliau iaitu Tuan Guru Haji Idris Al-Jarumi merupakan salah seorang ulama’ yang disegani berasal dari Wilayah Patani, Thailand dan seorang yang terkenal di Kedah. Wilayah yang sarat dengan pemukiman ilmu ini memunculkan ratusan pondok yang subur merendang dengan ilmu Islam.

Darah ulama’ pejuang telah mengalir dalam urat sendi darah Ustaz Fadzil, sehingga beliau adalah pemimpin yang tidak gentar dengan ugutan dan ancaman musuh dalam menyampaikan agama Allah.

Pendidikan

Memimpin masyarakat bukan sekadar menjadi insan yang mesra rakyat yang sekadar memenuhi jemputan kenduri kahwin tetapi mestilah dipakejkan dengan ilmu formal dan tidak formal. Almarhum merupakan seorang tokoh yang konsisten dalam menuntut ilmu, sentiasa menimba ilmu bagi menjadi pemimpin yang kredibel.

Sejarah awal pendidikan Ustaz Fadzil bermula sekitar tahun 1946. Waktu itu beliau mengikuti pendidikan awal di Sekolah Melayu Derga, Alor Star sehingga tahun 1949. Kemudian menyambung pelajaran peringkat menengah di sebuah sekolah yang berpengaruh di Kedah yang telah melahirkan ribuan alim ulama’ iaitu Maktab Mahmud sehingga tahun 1958 sebelum meneruskan pengajian tinggi di tempat yang sama sehingga tahun 1962.

Anak muda ini berjiwa besar dan sentiasa kehausan ilmu, beliau bercita-cita besar untuk belajar jauh dari tanahair iaitu di Timur Tengah. Pada tahun 1963 beliau menyambung pelajaran ke seberang laut dengan mengikuti pengajian di Universiti Al-Azhar di Mesir (sebuah institusi pendidikan yang paling berpotensi dan berprestij dalam dunia Islam) dengan mendapat biasiswa kerajaan negeri Kedah. Di Universiti Al-Azhar, beliau mengambil jurusan Perundangan Islam (Syariah) dan menamatkan pengajiannya pada tahun 1967 dengan memperoleh Ijazah Sarjana Muda dalam lapangan tersebut. Beliau bukan sahaja mendapatkan ilmu daripada dewan kuliah di Al-Azhar tetapi juga menggali mutiara ilmu daripada ulama’-ulama’ Mesir untuk memantapkan ilmu beliau sebagai bekalan dakwah untuk pulang menabur kebaktian di tanahair.

Perkahwinan

Ustaz Fadzil mendirikan rumah tangga dengan sepupunya Siti Khadijah Ibrahim pada tahun 1963. Isteri beliau merupakan bekas pelajar Sekolah Menengah Agama Farbish Bakar, Alor Star, Kedah. Kemudian setelah berkahwin, menemankan almarhum belajar di Al-Azhar. Perkahwinan mereka yang sangat bahagia dalam kesibukan belajar dan berjuang telah membuahkan kurniaan lapan orang anak iaitu Huda, Ammar, Aiman, Muna’izzah, Muhammad Faiz, Salwa, Ahmad Fauwaz dan Ahmad Anas. Beliau bukan sahaja berjaya sebagai ahli politik malah merupakan ketua keluarga yang mithali dalam mendidik anak-anaknya dengan penuh kasih sayang dan bertanggungjawab. Sebahagian anak-anaknya juga terlibat dalam perjuangan Islam seperti Muna’izzah dan menantu beliau Sabki Yusuf.

Bakat Kepimpinan

Potret kehidupan yang digores selama kehidupan telah menyaksikan bakat kepimpinan yang tinggi teradun dalam diri almarhum. Bakat kepimpinan beliau mulai terserlah sejak di bangku sekolah terutamanya di Maktab Mahmud, di mana beliau memiliki kebolehan berpidato dan mewakili sekolah dalam pertandingan syarahan dan bahas. Keistimewaan yang ada pada beliau boleh berhujah secara spontan dan berkemahiran tinggi dalam ilmu mantiq. Pada tahun 1967, sewaktu di Al-Azhar, beliau pernah memegang jawatan Setiausaha dan Timbalan Presiden dalam Persatuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM).

Berada di Mesir ketika negara itu diterkam hebat oleh Isreal dalam perang Arab Israel pada tahun 1967, di zaman Gamal Naseer. Beliau juga menjadi saksi bagaimana zalimnya regim Mesir terhadap pejuang-pejuang Islam di negara tersebut. Universiti al Azhar pula tidak sunyi daripada kegiatan Islam yang memberikan pengalaman yang sangat berharga kepada ustaz Fadhil. ( Universiti tersebut masih mempunyai kebebasan kala itu ).

Perkhidmatan

Tahun 1967 beliau pulang ke tanah air dan ditawarkan berkhidmat sebagai tenaga pengajar di Maktab Mahmud, ‘alma mater’ beliau sebelum ke Mesir. Pada 1973 ditawarkan berkhidmat sebagai pensyarah Bahagian Pendidikan Islam di Universiti Teknologi Malaysia (UTM) sehingga tahun 1978.

Semasa berkhidmat di UTM, beliau telah dipecat oleh pihak pentadbir UTM ekoran tindakan beliau bertanding dalam pilihanraya pada tahun 1977 di Kawasan Dewan Undangan (DUN) Alor Merah dan Parlimen Kuala Kedah. Beliau dilihat tokoh yang berpotensi oleh Perhubungan PAS Kedah sebagai pemimpin masa depan.

Sebagai orang yang celik undang-undang, Ustaz Fadzil menfailkan saman ke mahkamah atas tindakan angkuh pihak pentadbiran UTM tanpa mengikut prosedur dan ternyata beliau di pihak yang benar. Pemecatan beliau oleh pihak pentadbiran UTM tidak sah di sisi undang-undang dan mahkamah telah mengarahkan pihak pentadbir UTM membayar ganti rugi. Setelah isu tersebut selesai, beliau kembali sebagai pensyarah dan beberapa bulan kemudian beliau meletakkan jawatan kerana menceburkan diri sepenuh masa dalam perjuangan PAS.

PAS di penghujung dekad 70an dilihat tidak bermaya selepas kekalahan dalam pilihanraya tahun 1978. Terlepas negeri yang menjadi pangkalan politiknya semenjak 1959 iaitu Kelantan. Seorang tokoh besar dakwah dari Indonesia, Dr Mohd Natsir pernah menasihatkan tokoh-tokoh dalam belia Islam di Malaysia supaya segera menguatkan PAS, kerana PAS adalah wadah untuk perjuangan Islam di Malaysia. PAS wajar ‘disuntik darah muda’ supaya kembali bertenaga, ditengah samudera juang yang memerlukan bahtera yang ampuh.

Aktiviti Kemasyarakatan

Selain aktif dalam politik Islam dan kerja dakwah, beliau juga pemimpin masyarakat yang bergiat cergas dalam kerja-kerja sosial. Beliau pernah memegang jawatan Setiausaha Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (Perkim) cawangan Negeri Kedah.

Beliau pernah menganggotai Angkatan Beliau Islam Malaysia (ABIM), sebuah wadah belia dan pemuda Islam di negara ini yang ditubuhkan pada tahun 1971. ABIM telah mengisi ruang kepada tuntutan Islam yang tegas akibat daripada penyertaan PAS ke dalam kerajaan campuran akibat tragedi 13 Mei 1969. ABIM seumpama simbiosis kepada Dewan Pemuda PAS dimana 8000 ahli PAS ialah ahli ABIM dalam dekad 70an, gerakan belia Islam ini sangat diminati kerana berusaha memurnikan perjuangan Islam terutama pendekatan yang dibawa oleh Ikhwanul Muslimin. Penerbitan ABIM juga aktif menyebarkan pemikiran tokoh-tokoh Ikhwanul Muslimin dan Jamiat Islami.

Fadzil Nor telah memegang jawatan setiausaha penerangan pertubuhan itu dari tahun 1973 hingga 1974. Beliau pernah memangku jawatan Presiden ABIM apabila Presidennya ketika itu, Anwar Ibrahim ditahan di bawah ISA (Anwar ditahan di bawah ISA akibat demonstrasi Baling yang menjadi mercu tanda kepada kebangkitan pelajar di negara ini. Beliau telah dibebaskan pada tahun 1976). ABIM yang ditubuhkan pada tahun 1971 telah mengisi kelompangan dunia ‘anti establishment’ akibat PAS yang menyertai kerajaan campuran. Almarhum ialah orang penting ABIM selain daripada Ustaz Wahab Zakaria, Ustaz Abdul Ghani Abdul Rahman, Ustaz Abdul Ghani Shamsuddin, Syed Ibrahim Syed Abdul Rahman, beliau disifatkan oleh Anwar Ibrahim sebagai orang yang banyak dirujuk oleh Anwar dalam menggerakkan ABIM sebagai gerakan sosio dakwah yang penting dalam dekad 70an. Jaringan kader ABIM di seluruh negara ini juga akhirnya telah ramai menyertai PAS pada awal tahun 80an terutama selepas Anwar menyertai UMNO.

Sepanjang penglibatan dalam ABIM sebagai sosok utama perjuangan, beliau turut terlibat dalam demontrasi menentang isu kemiskinan di Baling, Kedah tahun 1974. Beliau juga terkenal sebagai penggiat tarbiah dalaman ABIM. Beliau banyak bergerak mengisi program usrah, tamrin dan seminar perkaderan di pelbagai tempat. Gerakan belia Islam ini juga banyak menerbitkan buku-buku fikrah dan harakah yang dituang oleh tokoh-tokoh seperti Hasan Al Banna, Sayyid Qutb, Maududi, apatah lagi ABIM menjadi gerakan fenomenal di kampus pada dekad 70an.

Ustaz Fadhil sangat memerhatikan gerakan membina anak-anak muda dalam gerakan dakwah, beliau tokoh pembina yang penting di negara ini: kata beliau:

"Kedatangan Islam yang di bawa oleh Rasullullah S.a.w itu mendapat sambutan dari kalangan muda. Rassullullah menyebut dalam hadishnya:

"Golongan mudalah yang menbantu perjuangan dakwah"

Itulah antara sebab kaum Quraisy tidak senang, mereka mahu golongan muda mereka hidup berpoya-poya, mereka mahu golongan muda mereka menghabiskan masa dengan hiburan ,mereka mahu golongan muda mereka tenggelam dalam kesesatan.

Inilah cita-citakaum Quraisy, dalam kebingugan golongan muda, dalam kesesatan golongan muda dalam kemungkaran yang dilakukan oleh golongan muda mereka boleh meneruskan kezaliman dan kejahatan.

Tetapi apabila mereka melihat golongan muda menyahut panggilan Allah, menyahut panggilan Rasul, menyahut panggilan islam inilah yang menyebabkan mereka tidur tidak lena, makan tak lalu. Yang menyebabkan mereka tidak senang dengan Islam dan kebangkitannya di akhir abad ke 14 dan di awal abad ke15 ini, ialah keran Islam mendapat sambutan golongan muda. I

nilah menyebabkan Amerika tidak senang, Rusia tidak senang, Yahudi tidak senang dan Khadam-khadam mereka pun tidak senang. Bila Tuan mereka tidak senang maka khadam ikut tidak senang juga. Menjadi satu perkara biasa khadam ini ikut tuan. Kadang-kadang ia berlagak lebih dari tuan.

Rusia sedang dalam ketakutan sekarang untuk menghadapi mujahidin Afghanistan walaupun ia kuasa besar kerana ia melihat Mujahidin Afghanistan itu sendiri dari golongan ummat Islam Afghanistan, dari mereka yang berumur 15 tahun hingga ke 70 tahun. Inilah golongan yang menyertai gerakan mujahidin di Afghanistan."

Ustaz Fadzil juga merupakan Setiausaha Agung Persatuan Ulama’ Malaysia (PUM) tahun 1974, sebuah NGO yang penting di negara ini yang telah mewadahkan ulama’-ulama’ untuk mengerakkan kesedaran Islam kepada masyarakat dan kerap kali juga dilihat bertelagah dengan kerajaan BN dalam banyak isu yang bersangkutan dengan syariat dan akidah. Beberapa tokoh PUM juga kini menjadi tonggak penting kepada PAS seperti Ustaz Ahmad Awang dan Ustaz Abdul Ghani Shamsuddin.

Ustaz Fadzil menyedari ulama mempunyai kekuatannya yang tersendiri dalam masyarakat, mereka kelompok yang mewarisi amanah ilmu daripada nabi SAW. Ulama disepanjang zaman menjadi benteng pertahanan Islam diseluruh belahan dunia Islam, berdadad dengan kezaliman pemerintahan seperti Imam Ahmad Ibnu Hambal, Imam Nawawi, Imam Ibnu Taimiyyah dan sebagainya.

" Peranan ulama seperti yang diterangkan oleh sumber-sumber itu ialah menyampaikan Islam, melaksanakan Islam dan memperjuangkan Islam. Peranan ‘ulama’ dalam kehidupan ialah memikul tanggungjawab dakwah Islamiyyah dengan menyeru manusia kepada Islam. Mereka juga wajib menerangkan hukum Allah bagi semua persoalan hidup yang dihadapi oleh masyarakat dalam semua peristiwa yang berbangkit dan diantara kewajipan dan peranan ‘ulama’ juga ia menjelaskan kepada pemerintah, menegur dan mengkritik pemerintah dan melaksanakan Al-Amru Bil-Makruf dan Nahyu Anil-Munkar.

Tanggunjawab Ulama, seperti menegur, mengkritik pemerintah dan memberi penjelasan kepada pemerintah merupakan "kerja politik" yang mesti dipikul dan disedari ‘ulama’. Oleh yang demikian tidak boleh sama sekali membiarkan adanya ‘Ulama’ (juhhal) yang sanggup menyatakan bahawa Islam tidak boleh dicampur adukan dengan politik atau politik tidak ada kene mengena dengan Islam."

Beliau sangat rapat hubungannya dengan masyarakat dengan menghadiri majlis-majlis keraian, kenduri kendara, menziarahi orang sakit dan kematian. Jika tidak hadir beliau akan memaklumkan atau hadir ke majlis lebih awal daripada masa yang dijadualkan, pendek kata almarhum tidak akan mengecewakan undangan yang diterima. Beliau bergegas pulang dari sidang Parlimen semata-mata untuk meraikan sesuatu majlis yang diadakan oleh penduduk, sikap cakna dan mengambil berat kepada undangan masyarakat menyebabkan beliau sangat disayangi

Penglibatan dalam Politik

Beliau melibatkan diri dalam politik khususnya dengan perjuangan PAS sejak tahun 1959 sewaktu menuntut di Maktab Mahmud. Kecenderungan politik beliau telah dikesan oleh guru-guru dan juga ahli keluarganya. Kedah ialah pangkalan politik Ustaz Fadzil walaupun pernah ditawarkan untuk bertanding di negeri lain yang lebih selamat seperti di negeri Kelantan (Kelantan semenjak pilihanraya 1959 sentiasa membuka pintu untuk calon PAS dari luar Kelantan). Jelapang padi ini kaya dengan sekolah-sekolah agama dan penyokongnya yang setia sehingga telah mencetuskan beberapa insiden berdarah seperti peristiwa Memali dan peristiwa Lubuk Merbau (1985).

Beliau telah dilantik menjadi Yang Dipertua PAS kawasan Kuala Kedah dan Ahli Perhubungan PAS Negeri Kedah. Kemudian beliau menganggotai jawatankuasa PAS Kedah. Penonjolan daya kepimpinannya semakin cemerlang telah menyakinkan anggota parti untuk melantik beliau sebagai Naib Yang Dipertua PAS Pusat sepenuh masa tahun 1981 hingga 1983.

PAS telah menghadapi transformasi kepimpinan pada tahun 1982 apabila Dewan Pemuda Pusat mengusulkan kepimpinan ulama’. Ustaz Fadzil adalah barisan ulama’ muda yang diberikan ruang untuk memimpin pergerakan Islam kontemporari paling tua di Malaysia.

Bintang beliau seumpama kejora di dada langit malam, pada tahun 1983 beliau telah dilantik menjadi Timbalan Yang Dipertua PAS sebelum diberikan kepercayaan penuh oleh seluruh ahli PAS untuk menjadi Yang Dipertua PAS pada tahun 1989.Beliau menghadapi saat-saat sukar dalam penglibatannya sebagai pimpinan iaitu peristiwa Memali, ustaz merupakan Pesuruhjaya PAS negeri Kedah dimana dipertanggungjawabkan untuk menyelesaikan kes ini.

Pembabitan awal Ustaz Fadzil di dalam kancah politik pilihan raya bermula tahun 1978, di mana PAS telah memberi mandat kepada beliau untuk bertanding di negeri Kedah dalam pilihan raya umum iaitu di kawasan Parlimen Kuala Kedah dan DUN Alor Merah. Bakat dan potensi beliau sejak awal telah dihidu oleh pimpinan PAS Kedah seperti Dato’ Abu Bakar Umar yang mempelawa Ustaz Fadzil untuk membantu PAS di Kedah. Beliau dilihat anak muda yang akan mengisi barisan hadapan parti itu di Kedah apatah lagi dengan pengalamannya yang memimpin ABIM dan organisasi mahasiswa semasa menuntut di Mesir. Dalam pilihanraya tahun 1978 beliau kalah kepada Senu Abdul Rahman, namun pilihanraya itu telah memperkenalkan almarhum kepada pengundi kawasan itu.

Pada tahun 1980, beliau sekali lagi bertanding dalam pilihan raya kecil di kawasan DUN Bukit Raya berikutan kematian ahli DUN tersebut. Tahun 1982 beliau sekali lagi bertanding di kawasan DUN Bukit Raya dan seterusnya berjaya mempertahankan kerusi di kawasan itu selama empat penggal berturut-turut sehingga Pilihan Raya Umum 1995.

Pada 1982 beliau menang dengan mengalahkan calon Barisan Nasional (BN) Haji Safirol Haji Hasim dan calon bebas Mohd Mokhtar Abdullah dengan Majoriti 346 undi, 1986 menang dengan majoriti 2,215 undi mengalahkan calon BN Ahmad Zakuan Haji Ahmad, 1990 mengalahkan calon BN Dato’ Syed Mansor Barakbah dengan majoriti 1,829 dan pada Pilihan Raya Umum 1995 mengalahkan calon BN juga iaitu Fadzil Hanafi dengan majoriti 2,414.

Pada Pada Pilihan Raya Umum 1999, Ustaz Fadzil mencatat dua kejayaan. Dalam Pilihan Raya Parlimen, beliau menewaskan bekas Setiausaha Parlimen di Jabatan Perdana Menteri, Dato’ Othman Abdul (calon BN) di Pendang. Allahyarham mendapat 22,413 undi berbanding 19,474 undi oleh Othman. Kejayaan ini sangat manis kepada PAS kerana inilah sejarah PAS menang paling besar dalam merebut kerusi parlimen (menang 27 kerusi parlimen).

Di DUN Anak Bukit, Allahyarham mendapat 8,480 undi menewaskan calon BN, Dato’ Abdullah Hasnan Kamaruddin yang mendapat 6,640 undi. Kemenangan ini cukup manis kerana DUN ini adalah berada di pinggir bandar yang menandakan golongan kelas menengah menyokong perjuangan Islam termasuk orang bukan Islam. DUN anak Bukit adalah DUN baru yang dipecahkan melalui persempadanan semula kawasan pilihanraya dan tuah telah menyebelahi Ustaz Fadzil manakala Mohamad Sabu telah memenangi Parlimen Kuala Kedah. (Perlu diingat bahawa Mohd Sabu hanya menang kurang daripada seribu undi) maknanya Ustaz Fadzil telah mendapat banyak undi peribadi daripada luar kelompok PAS.

Allahyarham juga berusaha keras agar Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang zalim dimansuhkan , akta tanpa bicara itu telah memberangus lebih 4000 orang mangsa sejak diperkenalkan pada tahun 1960, almarhum cukup dekat dengan kesengsaraan mangsa-mangsa tahanan ISA tanpa mengira latarbelakang mereka, samada daripada kalangan ahli PAS atau pun tidak. Beliau sangat konsisten dalam menentang akta ini kerana akta ini telah menjaring ramai ahli-ahli PAS dan juga aktivis ABIM sebelumnya.

Ustaz menunjukkan keprihatinan yang mendalam terhadap mangsa kezaliman ISA, beliau semasa memimpin PAS sentiasa peduli kepada keluarga mangsa ISA, tidak lokek menghulurkan bantuan kewangan dan menyuarakan isu ini disemua peringkat. Beliau turun naik ke Bukit Aman merudingkan pembebasan mangsa ISA, terrmasuk meminta pihak berkuasa membatalkan waran tangkap terhadap ustaz Ibrahim Libya. Semasa menjadi ketua Pembangkang di Parlimen, ustaz Fadzil menyokong kuat Gerakan Mansuhkan ISA.

Beliau juga sangat prihatin dengan isu antarabangsa yang menimpa umat Islam, dengan latarbelakang sebagai pimpinan pelajar, pimpinan belia Islam, ustaz sentiasa bersama dengan penderitaan umat Islam sedunia. Beliau tidak kekok untuk turun berdemonstrasi bersama anak muda, disiram dengan pancutan air kimia yang menyengat kulit, dibom gas pemedih mata. Di perhimpunan aman seperti di lebuhraya KESAS, dihadapan kedutaan asing, beliau dengan lantang menyemangati anak-anak muda dan peserta bantahan, kadang tanpa segan sebagai pemimpin ummah untuk membakar bendera Israel atau Amerika.

Almarhum bukan sekadar galak membakar perasaan para demonstran tetapi juga melibatkan diri secara langsung dalam situasi antarabangsa. Apabila tentera Russia meninggalkan Afghanistan , beliau bersama tokoh gerakan Islam antarabngsa yang lain seperti Sheikh Mustapha Masyhur qazi Hussain terus bergegas ke Afghanistan untuk mendamaikan kumpulan yang bertelingkah.Begitu juga , apabila berlaku reformasi di Indonesia, parti-parti Islam seperti ‘cendawan tumbuh selepas hujan’. Ustaz Fadzil bersama pimpinan PAS hadir ke Jakarta, mengadakan pertemuan dengan tokoh-tokoh Islam yang diketuai oleh Hamzah Haz. Nasihat beliau kepada teman-teman di Jakarta supaya tidak memperbanyakkan parti Islam, kukuhkan saf untuk berhadapan dengan musuh yang bersatu.

Segala kenangan dengan lelaki berhati emas ini sangat mengesankan , beliau mampu mengingati nama-nama anak buah dengan baik, bertanya khabar, mengambil berat, seolah ayah kepada sebuah keluarga besar.

Perjalanan akhir yang memilukan

Sang murabbi ini telah mewakafkan hidupnya untuk perjuangan Islam, semenjan zaman muda yang tidak pernah lelah. Kehadirannya dalam masyarakat disedari oleh ummat, beliau mengharungi zaman payah perjuangan , melepaskan jawatan sebagai penjawat awam untuk meranduk medan juang yang penuh getir, terjahan fitnah menerkam bertubi-tubi namun beliau terus mara tanpa menghiraukan penistaan . Ustaz sentiasa mengambil berat dan peduli maka wajarlah disayangi oleh ummat,didoakan selepas meninggalkan alam yang fana ini.

Pada kira-kira jam 10.30 pagi 23 Jun 2002, Ustaz Fadzil menghembuskan nafas terakhir untuk menghadap Maha Pencipta, Allah SWT. Berbondong-bondong manusia ramai menyerbu Hospital HUKM Kuala Lumpur, menyolati jenazahnya di Madrasah Mustaqimah bandar Tun Razak malah ratusan ribu yang lain telah berhimpun di Kedah untuk menghantar mujahid ulung ini, pemimpin yang akan terus tersemat ingatan tentangnya dihati setiap manusia yang berada dipelantar zamannya. Beliau mewasiatkan untuk disemadikan di tanah Muasassah Darul Ulum yang telah dibangunkan oleh almarhum untuk merealisasikan kompleks pendidikan PAS Kedah.

Manusia telah bertali arus mendatangi Muasasah Darul Ulum untuk menziarahi makam beliau yang sangat sederhana, tanpa binaan megah melainkan sentiasa didatangi pengunjung untuk menitip doa kepada mujahid yang telah mewakafkan kehidupannya untuk perjuangan Islam. Semasa saat-saat akhir untuk urusan pengebumian, langit tenang seolah turut berduka, ribuan mata mengalir air mata kesedihan dengan tazkirah ringkas daripada Tuan Guru Mursyidul Am, sarat dengan makna yang mendalam seumpama tazkirah Saidina Abu Bakar di hari kewafatan Rasulullah. Kematian adalah kepastian kepada sebuah perjalanan hidup, tinggal lagi bagaimana kita akan memberi makna kepada kehidupan itu.

Lujnah Dakwah dan Pembelaan Islam DPP Pusat akan mengadakan wacana Memperingati almarhum Ustaz Fadhil Noor pada 6 Jun ini, bertempat di Musolla Pejabat Agong PAS Pusat. Program ini dijangkakan seramai 200 orang peserta , dengan kerjasama Dewan Muslimat PAS Selangor. Antara pembentang ialah YS Salahuddin Ayub, Hajjah Wan Hasrina Wan Hassan, Ustaz Fauzi Husain ( DUP Kedah). Semua dijemput hadir, Yuran 10.00 sahaja. Bermula 8.30 pagi..." Melakar masa depan bersama Islam"

**Riduan Mohamad Nor adalah exco DPPP, pendakwah dan perunding motivas

Harakahdaily/-