Pengikut

Bendera Negeri Sabah

Bendera Negeri Sabah

Mengenai Saya

Foto saya
Kota Kinabalu, Sabah, Malaysia
Sentiasa Berjuang ke jalan Allah dengan penuh semangat juang yang tinggi

kereta sewa pandu

Ahad, 11 April 2010

jalan raya di pinggir bandar...... 51+++ thun dah bah.....? siri 1.

salam,

Dah lama dah ana nak post gambaq2 nie dalam blog, tapi tah, tak kesampaian, namun di petang  yang mendung menanti hujan ini, tegerak hati untuk mbuat posting mengenai pembangaun asas yang telah melanda  Sabah pada masa kini. Sebenarnya gambar di bwah ini ana gambarkan untuk tontonan para pengunjung blog ana dan nak manaytakan pembangunan pesat yang mencurah2 yang dini'mati oleh rakyat Sabah terutama di kawasan Kota kinabalu ini.... tuan2 pengunjung sekelian, setiap hari sejak merdeka Negara 1msia nie, jalan nie lah orang ramai penduduk2 dari beberapa kampung telah menggunaannya. mengharug lumpur tika hujan, menyedut habok tika kemarau. dan jalan nie jgak ahx asing lag buat penulis sendiri sjak 2 tahun yang lalu. Sebenarnya jalan ini menuju ke beberapa kampung yang terdiri dari kampung Kebagu, kampung Slim bangun dan kampung Numbak (sabang).
 Saban hari mereka penduduk2 yang tinggal di kg. ini telah menggunakan jalan tersebut untuk keluar masuk ke bandar Kota kinabalu, pekan menggatal, Alam mesra, UMS, 1 Borneo, Indah permai, UITM, POLIteknik, ILP, untuk berkerja, membeli belah barang harian, menghantar anak2 ke sekolah, sekolah tinggi dan sebagainya.
 Ana sendiri saban hari menggunakan jalan ini, musim hujan jadi bot atau perahu, musim panas (kemarau) jadi pengrellykebagu yang handal. Pendek kata, amat menyedihkan. dari YB, katanya: dia tak mahu janji apa2, nanti kalau dia berjanji, dia kena tunaikan, ... hahahahahahahahahaha.... karton. punya YB. tp bagi dia memang betu la, (betoi kena kat dia).  tapi bukan kah itu tanggungjawb pemimpin, wakil rakyat yang di pilih, bukan di pilih unuk jadi BOS. 
  Diawal tahun yang lalu daa dengar ura2 jaln tersbut akn di turap pd bulan mac, tai sampai skrang ana masih lagi makan habok keluar asap. baru2 ii dengar lagi dari mulut orang kuat umno Kg kebagu sendiri mengaraakan jalan itu akan di turap pada bulan 6 ini. entah lah, sapa lagi yang berjanji nie... harap jalan di turap, tapi muka macam nak jadi kurap dah. 
 Bila ana cakap orang 2 kampung di sini bahawa kamu sebenarnya sentias di tipu oleh wakil rakyat yang kamu pilih tu, waaaah..melenting sema, tapi bila saya nyatakan bukti, semuanya diam tandaa setuju. Namun pada PRU yang lalu, mereka ini aih jugak memilih wakil trakyat ang sama, kononnya bagus, bagi mereka RM50 setiap orang, daripada calon PR yang tidak memberi apa2 habuan, kata mereka biki tambang pun jadi lah... kah kah kah kah.... poyo sungguh pikiran begitu.  sedangkan sebelum masuk ke kampung tersebut, gah dengan pusat pengajian tinggi UMS, hypermall 1 Borneo yang terbesar di tanah borneo. namun di belakangnya masih agu wujud kampung yang ketinggalan Zaman. mungkin masih di zaman 60an. 
 Contoh di kampung kebagu sendiri yang indah di tepi pantai, namun kemudahan asas seperti air, talipon awam masih belum wujud. rangkaian internet?masyaallah, ... ada. tapi kena pergi ke tepi pantai. talian komunikasi seperti celcom? maxis? digi? pun begitu. terpaksa pergi ke tepi pantai , barulah ada talian. Digi ada bagus sikit lah, itu pun kadang2 sahaja bagus.   celcom pulak, bagi pendudukan yang umah mereka berhampiran pantai sahaja yang ok taliannya. Ada sebahagian penduduk yang telah memasang talian TM di rumah. Tapi adakah semua orang kampung tersebut mampu?
 Sebenarnya banyak lagi perkara2 yang hendak di ceritakan di sini, namun cukup lah ini sahaja unuk sekian kalinya. insyaallah pada siri seterusnya ana akan brcerita lagi . Kepada pemimpin2 masyarakat kampung tersebut, buat lah sesuatu untuk memajukan kampung anda sendiri, Kalau bukan anda siapa lagi?. bagi YB kawasan karambunai dan YB Sepanggar, buatlah sesuatu utuk rakyat kamu di kampung tersebut. Sudah sekian lama mereka ini kemarukkan pembangunan asas yang sepatutnya mereka ni'mati seperti rakyat di kawasan lain. jangan lah kamu hanya tumpukan pembangunan di kawasan bandar sahaja. sedangkan jarak 3 kampung ini hanya 15-20 km sahaja ke Bandaraya Kota Kinabalu. (dikira pinggir bandar ).
sekian, coretan penulis untuk kali ini. wassalam.

p/s: jarak jalan ini dari simpang kg delima ke kg Kebagu lebih kurang 7 km.

 
jalan shotcut. berbukit yang sempit. amat bahaya bagi semua jenis kenderaan terutama kenderaan kecil.



 ini ketika waktu kemarau berlekuk2 keadaan bentuk jalan.

 inilah pembangunan era melinium.


 
nah, cuba andaa bayangkan, hari2 ana melalui jalan ini.


 
bagi kereta berkuasa besar seperti dalam gambar ini pun amat bahaya.


 
habuk berterbangan  selepas kenderaan lalulalang.
jadi mcam mana kualiti kesihatan penduduk dan anak2 di 3 kampung tersenut hedak di kawal dan di jaga?
 hancus...beb.. dah 50thn beb.+ + + + + lagi

 
ini simpang ke jalan lama sebelah kiri gambar, jalan baru shotcut lereng bukit di sebelah kanan gambar.


 
sbelah kiri gambar, satu projek sedang berjalan dari UMS
(Universiti Malaysia Sabah)



 
gah, berdiri megah bangunan kondomunium mewh 1Boerneo yang sedang pembinaan
 (jln utama ke 3 kampung ini)


 
majid UMS dari jauh


 
mini stadium UMS. hanya bersebelahan sahaja dengan jalan utama ke 3 kampung ini.



 
nah... cuba anda lihat, gah sungguh bangunan kondom itu..


 
kg. Delima


 
gambar2 di atas adalah jalan utama ke 3 kampung ini dari simpang kg Delima bersebelahan 1Borneo


 
walaupun berturap(aspal). namun turapan nya sudah hancoq.
 berlubang2 mcm sarang semut dan anai2.

 



Tiada ulasan: