Pengikut

Bendera Negeri Sabah

Bendera Negeri Sabah

Mengenai Saya

Foto saya
Kota Kinabalu, Sabah, Malaysia
Sentiasa Berjuang ke jalan Allah dengan penuh semangat juang yang tinggi

kereta sewa pandu

Isnin, 31 Ogos 2009

ambang merdeka yang sial.....

Bismillahirrohmanirrohiim....salam Romadhon El-Mubarok...aku sangat2 bersyukur kerana pada pagi 10Romadhon ini dapat aku sekali lagi menghirup udara setelah mati seketika...dan Dia kembali meminjamkan ROH ini kepada ku semula...dan dapat menunaikan solat subuh mengikut waktunya.
Ceritanya gini....sebelum solat teraweh semalam..(9romadhon) msuk 1 sms taipnya ajak aku pi minum tp lpas solat teraweh la...aku jwb "ok beyeh"...selesai ja teraweh...(8 je) hehehehe...pa lagi...cabut la...tp smpat gak salam cium tangan tok imam tu... hu hu hu.."wangi"..capai ja keta...start...drom..droooomssss...(ejoeh bunyi la tu) pelesup hilang dri pandangan tok imam td...
Sampaikan di warung kopi yang di janjikan..dah ada puak2 nie..awai sungguh kata aku dalam hati.."hampa sembahyang kt warung ni ka?..mamak werengkek nei ka jadi imam?" ...hahahaha..ghenggah gelak puak2 tu.."dak aih..kami awai skit dari hang ja..bru sampai gak nie" kta salah sorang dari depa..

Lalu aku pun ambik pot la di 1 sudut...ngam2 mengadap jalan raya...nuuu. tengah2 dok rancak sembang mai la puak2 mat moto mana pun x tau...pom pom pom...masuk kat area warung2 nie...ada la dlam 10 biji kot...(loghat kedah nie) aku pun kelih tengok..la ramainya anak2 muda...mai mna..nak pi tanya sat lagi depa sepuk aku mampoeh..keh keh..biaq pi la kat depa kawan aku kata..budak2 la nie. tup tup tengah rancak dok sembang sambung hak td...kedebang bokbok bok bpk..bunyi mcm benda jatuh... pa lagi..aku tengok salah satu moto dengan tuan nya dari kumpulan moto td teteghap dah ataih tat..<--(kedah la tu)...kawan2 aku semua soghak smbei tepok tangan..aku pun join sama la..." kata salah soghang kawan aku.."baghu naik moto setahun jagung..dah nak tunjuk eksyen"...hahahaha..."mamat ttu teteghap...jagung jagak naik nama"..keh keh keh...nk pi tengok takut depa sepok aku ramai2..mampoeh.
Rupa2nya budak yang jatuh td dok wili bagoeh punya ...laih2 makan tat..gelak keghaih peqhut kami semua..ramai para penontooon..adik2..kakak2...semua dok soghaak..mcm2 keluaq dari mulut depa..kesian ada gak..tp..padan muka pun ada jgak..sapa sughoh buat gheja x senonoh tu..x sampai 5 minti lepaih kejadian makan tat tu..puak2 mat moto tu pun blah..x tahan malu gamak nya kot...kui kui kui...aku nampak la mula2 1 moto tu keluaq...ada pompuan dia bonceng belakang(x kan depan kotkan). lepaih 1 aku tengok..kluaq lagi 1,,ada jgak pompuan dok belakang dia..beiiik punya dok pelok ...eeeeeiiiie..geram jugak aku..tambah2 di bulan yang mulia nie...jahanam.
bila semua dah hilang dari situ....kami pun sambung sembang ghambang balik la...lebih kurang 10 minit..jam masa tu pukui 10.30mlm... bunyi lagi bising..hingaq...gheiyoh ghendah..mcm2 la...sekali aku tengok di jln ghaya tu..tu dia aih...berpuluh puloh biji mat moto..dok melaghak sambei bawak bendera mesia....menuju ke alam barzah..eh eh eh ..bukan2..menuju ke satu arah yang aku tau ke sebuah institusi pengajian tinggi...berdekatan warung yang kami dok tu...sekali sekilaih tengok...mak aih..semua pembonceng pemborong nya pompuan betina belaka...Ya Allaaaaah...Istighfar kami semua..masa tu.. pa nak jadi dgn anak2 muda mudi la nie...1 mesia habeh depa angkot anak betina oghang...kesian mak pak depa...ish ish ish..penat2 bikin..ini kejadian nya.
Teringat aku balik kata2 bini aku...malam nie di tempat gheja dia tu ..kena jd tuan umah untuk ambang merdeka...bagi semua IPTA di kawasan nie...aku ghasa ada kot 5 buah IPTA di sini...depa2 nie la kot yang beghemba2 ghamai2 nak pi sana...kesiaaan....kesiaaaaaaaaan...(kata kuli P.ramli) anak2 muda nie semua . depa tertipu dengan 1 mesia...Merdeka kunun...Merdeka dari mak bapak? merdeka dari ilmu yang depa dok tuai tu?..merdeka dari apa?..jawab2 ..salah sapa nie woi?...ish ish ish..x kan salah aku kot...aku ka?. ish ish ish...ghupa2nya mat moto yang ghebah makan tat td tu geng2 yang ghamai2 nk pi sambut gampang Merdeka tu la...tu la ..awai2 lagi Allah dah bayaq cash n kari.kat dia...hu hu hu hu hu...
Selesai ja kami bermusyawarah kosong chapoq isi..di warung kopi tu..lebih kuarang pukui 11.30mlm..(lama jgak tu)..maklum la..seminggu nie x kluaq langsung mcm nie..jd dok la lama skit..mlm nie ja..esok ?.mgkin..kami pun bersurai lah..masing2 balik ke umah masing2 la....aku pun stat gheta...(Vroooms...Vroooomssss...)(bunyi ejoeh la tu)..balik..(sebenaqnya aku salah seorang warga yang tinggai di dalam IPTA yang jd tuan umah gampang Merdeka tu la) ..kui kui kui...sampi ja di depan dewan besaq IPTA tu aku tengok ...sah la apa yang bini aku cakap siang td tu...memang mat2 moto nie semua ada kat dlam dewan tu ..sebab aku tengok...moto2 yang banyak bawa bendera 1 mesia tu dok baguih punya dok paking di depan dewan besaq tu..aku paking jap kat moto2 depa tu..aku masuk dewan... Allaaaahu akbar....highok pikok hingaq bingaq kat dlam tu..budak2 nie punya buat gheja...tah apa yang depa semua bunyi pun x tau... macam katak ada...H1N1 pun ada...keldai pun ada...lembu? x dak la...kambing ada...daje sngguh malam nie..apa punya sial la...malam nie...gampang Merdeka betoi...aku sedih tiba2 bila tengok pesta tu .... bercampoq aduk jantan betina...x tau dari IPTA mna ..aku ghasa rojak semua 5+1=celaka. ada jgak la yang x campoq...tp apa kejadahnya yang bercampoq tu.. tui tui tui...
Ngam2 aku masuk dewan tu jam dah nak pukui 12tgah malam dah...ada laa di pentaih utama nu...lbih kurang 10 orang kot..mungkin pengarah2... oghang besaq2 IPTA nie la kot..kapla...?..dok stanby dah nak soghaq nu..Gampang Merdeka... anak2 muda mudi pun br+++ la sogha depa...sampai melompat2 macam kegha di utan..(baguih sikit kegha tu sebab dia kegha)...x dak akai....ada jgak la aku ambik gambaq...nati aku boh kat bawa tu...sama aku rakan video...
Sekali pikiaq...2 kali pikiaq..3 kali pikiaq...tok sah dok pikiaq laaaa. buat semak peqot ja...hahahaha...x dak kesudahan nya..selagi UBn memerinrah...ya ka...dia la kot..yang aku tau dia la...di mana romadhon yang barokah nie?...dimanaaaaaaaaa?..x daaaaaak...hancus mulus pulus...munus...monopos...di tipu 1 mesia. Gampang semua. hayyeee.. x tau nk taip apa dah nie,, bengong sungguh Gampamg Merdeka yang sial.
Allaahi Robbi...
Wallahu a'lam...

Mungkin inilah hikmat hadis Nabi SAW menggunakan perkataan ”mengubah/menukar” dikala melihat mungkar, tidak mengunakan perkataan ”memberhentikan” melalui hadis;

مَنْ رَأَى مِنْكُمْ مُنْكَرًا فَلْيُغَيِّرْهُ بِيَدِهِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِلِسَانِهِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِقَلْبِهِ وَذَلِكَ أَضْعَفُ الْإِيمَانِ

Maksudnya;
”barangsiapa yang melihat kemungkaran, maka hendaklah dia mengubah/menukar dengan tangannya. Jika tidak mampu, maka dengan lidahnya. Jika tidak mampu, maka dengan hatinya. Itu merupakan selemah-lemah iman
.."

p/s: maaf....gambo x dapat den nak siarkan atas sebab2 teknikal...pssss...dia x nak kluo dari henpon keh keh keh...takut kana sumpah sial hehehehehe..





2 ulasan:

syahbandar87 berkata...

salam kemerdekaan..muga kita semua merdeka dr belenggu kejahilan..insyarallah

Ibnu Rashid berkata...

insyaallah lan..mudahan2...hidup kita di berkati Nya...terima kasih kerna sudi mngunjung ke blog nie..berat blog nie x tau nak buat cam na...klu boleh mnta tips skit..huhuhuhuhu..