Pengikut

Bendera Negeri Sabah

Bendera Negeri Sabah

Mengenai Saya

Foto saya
Kota Kinabalu, Sabah, Malaysia
Sentiasa Berjuang ke jalan Allah dengan penuh semangat juang yang tinggi

kereta sewa pandu

Sabtu, 21 Julai 2007

pakaian dan Perhiasan Dalam Islam

Assalamualaikum warohmatullahi wabarokaatuh.
Salam sejahtera semua...
Alhamdulillah pada hari ini dapat lagi saya menukilkan dalam blog saya dengan penuh kesyukuran kepada Ilahi. Pada hari ini kita dapat lihat di sekeliling kita betapa ramainya diantara kita terutamanya sekali saya khususkan yang beragama Islam. Apa yang nak saya katakan disini ialah, ramainya orang-orang Islam pada hari ini lupa dan tidak ambil peduli tentang hukum-hukum Dalam Islam.
Permasalahan yang ingin saya keutarakan pada hari ini ialah tentang pakaian dan perhiasan. Dalam Islam dikatakan dalam bab ini ialah aurat(bukan aurat muhammadiah). Samada aurat bagimlelaki atau perempuan. Hari ini saya terjumpa dalam satau laman web yang menceritakan tentang ayat al-Quran mengenai pakaian dalam Islam. (http://www.al-islam.com ). Terdapat 6 ayat Al-Quran yang menceritakan tentang berpakaian dan perhiasan yang saya dapati dalam web tersebut. Di bawah ini saya letakkan 2 ayat yang dipetik dari surah al-a'rof

[26]
Wahai anak-anak Adam! Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu (bahan-bahan untuk) pakaian menutup aurat kamu dan pakaian perhiasan dan pakaian yang berupa takwa itulah yang sebaik-baiknya. Yang demikian itu adalah dari tanda-tanda (limpah kurnia) Allah (dan rahmatNya kepada hamba-hambaNya) supaya mereka mengenangnya (dan bersyukur).
[27] Wahai anak-anak Adam! Janganlah kamu diperdayakan oleh Syaitan sebagaimana ia telah mengeluarkan kedua ibu bapa kamu dari Syurga, sambil dia menyebabkan terlucutnya pakaian mereka berdua untuk memperlihatkan kepada mereka: Aurat mereka (yang sebelum itu tertutup). Sesungguhnya Syaitan dan kaumnya melihat kamu dengan keadaan yang kamu tidak dapat melihat mereka. Sesungguhnya Kami telah menjadikan Syaitan-syaitan itu teman rapat bagi orang-orang yang tidak beriman.

Berpandukan ayat diatas, marilah sama-sama kita merenung diri kita sendiri, adakah kita tergolong dalam orang yang mengikut perintah Allah yang berpandukan al-Quran atau sebaliknya. Saya timbulkan permasalahan disini adalah kerana ingin berkongsi ilmu yang saya sendiri amat lemah dalam bidang ini.
Hari ini saya amat risau tentang pendedahan aurat terutama orang melayu yang beragama Islam yang amat merisaukan kita semua. Sampaikan saya terfikir apakah sumbangan saya untuk merealisasikan Islam kepada bangsa kita yang dicintai, yang amat ketandusan ilmu agama dan nur Islam. Semakin hari semakin agak terkeluar dari landasan yang di bawa oleh Nabi Kita S.A.W.

Pendapat anda?

Layari laman web : www.al-islam.com

Tiada ulasan: