Pengikut

Bendera Negeri Sabah

Bendera Negeri Sabah

Mengenai Saya

Foto saya
Kota Kinabalu, Sabah, Malaysia
Sentiasa Berjuang ke jalan Allah dengan penuh semangat juang yang tinggi

kereta sewa pandu

Isnin, 30 Julai 2007

Bola Tampar

Pada 21.07.2007 saya bersama rakan-rakan sekerja dari Sk. Sungai Anib2 mengikuti pertandingan bola tampar yang dianjurkan oleh PSKPP (gabungan Sandakan) . Kami menubuhkan satu pasukan yang terdiri daripada :
1. Azmi
2. HJ. Rosli
3. Saya(Roshdi)
4. Sharif Ali (spiker)
5. Isaac
6. Musa (spiker)
8. Shahrilnizam
9. Azizam
10. Ahmad Nasrah(Pk kokum)
11. Zulkifli Che Ali
12. Zulkifli Abdullah
13. Gapar
14. Domeng (simpanan)

Sehari sebelum hari pertandingan, kami mulakan latihan bersama- sama dengan guru-guru Smk Elopura2 di padang Smk Elopura 2. Latihan bermula pada pukul 4.30 ptg. Pada hari tersebut kami diberi kelonggaran oleh guru besar untuk mengikuti latihan. Beliau (GB) adalah seorang yang amat perihatin yang tidak suka memberi tekanan kerja kepada staf-stafnya. Apa pun aktiviti yang melibatkan guru-gurunya yang berfaedah, beliau akan memberi sokongan penuh tanpa banyak alasan yang tidak munasabah.
Semasa latihan, kami bermain bersungguh-sungguh. Untuk pengetahuan semua, saya sendiri tidak ada asas tentang permainan ini. Apalagi mengikuti pertandingan seumpama ini amat jauh sekali. Namun dengan semangat rakan-rakan yang ada, saya bermain jugak disamping minta tunjuk ajar dari rakan-rakan yang berpengalaman dalam permainan ini.
Pada hari pertandingan iaitu hari sabtu, kami semua berkumpul di Smk Batu Sapi sebab pertandingan diadakan di sana. Tempat asal di Komplek Sukan jalan sibuga, namun disaat akhir diubah lokasinya ke sana pula. Hanya 4 team sahaja yang mengikuti pertandingan pada hari tersebut dari 10 team yang berdaftar. Kami dikenakan yuran sebanyak Rm150 setiap team. Namun kami hanya hanya mengeluarkan RM5 sahaja setiap orang, selebihnya ditampung oleh pihak sekolah sendiri.
Mengikut jadual yang diberikan, kami akan bertemu dengan team Sk. AirPort dalam perlawanan ke 5, namun team tersebut tidak datang dan kami adalah team yang awal datang pada pagi itu maka di suruh oleh pihak penganjur untuk memulakan dahulu. Kami bertemu dengan team Sk. Sungai anib 3. Perlawanan pertama saya sebagai simpanan sahaja. Namun team saya mengalami kekalahan tipis dalam perlawan pertama ini. (mata saya tidak ingat).
Untuk pengetahuan semua, team-team dari Sk yang lain semuanya bergabung dengan sk dan smk yang lain. Semuanya mereka ambil yang pandai dan berpengalaman dalam permainan ini. Dari team saya, kami tidak ada campuran dari sk atau smk yang lain (semua yang original) he he he he . Sebabnya kami salah faham dari maklumat yang diterima. Tiba perlawanan ke- 2 team saya kira-kira pukul 12 tengahari, kami bertemu dengan team dari sk. St. mary. Dalam perlawanan ini saya dimasukan untuk bermain. Perlawanan pada tengahari itu amat sengit sekali, namun oleh sebab kurangnya pengalaman dan latihan yang hanya 1 hari sahaja, kami mengalami kekalahan yang ke 2. Begitu juga pada perlawanan yang ke 3 (terakhir lah tu) saya sendiri dah mengalah dan tidak sanggup lagi bermain. (penat dan sakit semua tangan) ha ha ha ha. kami kalah lagi untuk yang ke 3 nie.
Namun kami semua berpuas hati kerana semua rakan-rakan bagi komitmen dan sanggup bermain. Kami jugak tidak rasa menyesal dengan kekalahan itu, sebab kami tahu sejauh mana kayu ukur untuk kami. Malah perasaan puas hati dan seronok itu timbul dalam hati kami semua dan kami rasa perlawan ini hanyalah untuk mengisi masa lapang dan ia jugak dapat menghilangkan sedikit bebanan kerja di sekolah.
Sebenarnya sukan ini adalah ibadah jika kita tahu menggunakannya pada masa, tempat dan cara yang sesuai mengikut apa yang digariskan oleh agama kita. Semua jenis sukan kita boleh ceburi dan ikuti. Yang penting sama-samalah kita menjaga aurat dan batas-batas yang di tetapkan oleh agama kita, selagi mana ia tidak terpesong dan lari dari landasannya.
Setiap ibadah yang kita lakukan akan diberi ganjaran yang setimpal dari-Nya. InsayAllah...
Sekian Wassalam....

Ps: sebarang komen atau pandangan bolehlah dibuat dan akan diterima sebagai nasihat dan tunjuk ajar yang berguna.

" Hiduplah sukan untuk Agama, bangsa dan Negara"

Tiada ulasan: