Pengikut

Bendera Negeri Sabah

Bendera Negeri Sabah

Mengenai Saya

Foto saya
Kota Kinabalu, Sabah, Malaysia
Sentiasa Berjuang ke jalan Allah dengan penuh semangat juang yang tinggi

kereta sewa pandu

Jumaat, 20 Julai 2007

Kuasa wang

Assalamualaikum..................

Wang atau duit adalah satu yang amat perlu dan penting dari dulu kini dan selamanya. Ianya bukan lagi benda yang dilihat tidak seberapa penting dalam zaman yang serba serbi menggunakannya. Tanpa wang, kita tidak akan dapat memiliki apa yang kita hajati dan ingini. Nak masuk tandas pun dengan wang. Betapa bernilainya dan kuatnya kuasa wang yang ada pada hari ini.
Saya nak berkongsi cerita dengan anda semua...... Ada seorang sahabat saya yang memiliki sejumlah wang yang banyak(ribu-ribulah tu). Dengan wang yang dia miliki itu dia berhajat untuk membuat satu bisnes, cuma bisnes ini memerlukan modal yang terlalu besar. Dia terpaksa mencari beberapa rakan kongsi untuk memiliki bisnes tersebut. Agak lama dia mencari dan menunggu untuk mendapatkan rakan kongsi, timbul satu masalah pada dia yang memerlukan wang (tak banyak la).
Tanpa dia berpikir panjang, dia keluarkan sedikit duit dari simpanannya untuk berbisnes itu. Sebab tiada lagi sumber yang lai. hari demi hari dia mencari dan bertanyakan kawan-kawannya, semuanya dengan jawapan yang mengecewakan dia. Namun dia tetap berusaha sehinggalah sekarang. Akan tetapi kuasa wang itu lebih kuat dari ketabahan dan kesabaran yang ada pada dia. Dalam hari-hari menunggu itu, duitnya makin hari makin di tarik keluar, sehingga suatu hari yang tak diduga, simpanannya yang diperuntukan itu dah habis. ???????
Kenapa? dan mengapa perkara sebegini berlaku? adakah ia terjadi kepada anda? atau sebaliknya?..... itulah kuasa yang ada pada wang atau duit. tanpa kita awasi dan tidak berhati-hati tahap melampau, mungkin ia akan musnahkan hidup kita, walau dalam sekelip mata.
Apa pendapat anda?

Tiada ulasan: