Pengikut

Bendera Negeri Sabah

Bendera Negeri Sabah

Mengenai Saya

Foto saya
Kota Kinabalu, Sabah, Malaysia
Sentiasa Berjuang ke jalan Allah dengan penuh semangat juang yang tinggi

kereta sewa pandu

Khamis, 29 Oktober 2009

MASALAH PENDATANG ASING MENGHANTUI SABAH PDF Print E-mail
Written by Admin   
Thursday, 29 October 2009 01:27


Oleh: JESSELTON TODAY
KITA semua tahu salah satu masalah yang menghantui negeri Sabah ini ialah kebanjiran pendatang asing tanpa izin. Kalau dahulu kita biasa sebut pendatang dari Filipina dan Indonesia saja namun sekarang kaum pendatang dari China, India dan Pakistan juga semakin ramai.
Usaha menghantar semula pendatang-pendatang asing sudah dijalankan tapi kadangkala kerjasama dari negara asal mereka turut diperlukan. Negara Filipina adalah negara yang paling kurang memberi kerjasama dalam usaha penghantaran semula rakyatnya dengan memberi pelbagai alasan serta syarat yang tidak munasabah. Selain itu faktor geografi yang menyukarkan sekatan sempadan yang ketat turut menjadi faktor. Jadi macam mana hendak kita atasi ‘penyakit’ ini.
Saya rasakan baik kita wujudkan satu akta pengampunan serta penerimaan kewarganeraan untuk mereka ini. Rancangkan satu formula atau mekanisasi kriteria-kriteria yang diperlukan untuk menerima mereka sebagai warganegara. Pasti ramai yang tidak setuju atau marah dengan cadangan saya ini tapi “let’s face it, they are here already and for us the local to whine and complaining merely isn’t enough!”
Kebanyakan mereka ini sudah berasimilasi dengan kita, ada yang sudah berkahwin dengan orang tempatan, dan ada yang bekerja di lading-ladang dan kebun-kebun kita malah semua orang pun tahu kebanyakan pendatang-pendatang asing ini lebih rajin bekerja berbanding rakyat tempatan kita sendiri serta setia kepada tuan mereka.
Kriteria sebeginilah yang kita mahu manakala yang sering timbulkan kekacauan serta masalah jenayah, itu kita jangan beri keampunan dan kerakyatan malah kita buang negeri atau negara, hantar mereka ke negara asal atau ke satu tempat yang lain (ke mana? Itu kita boleh fikirkan secara kolektif dan melalui penyelidikan).
Langkah ini sebenarnya sudah di laksanakan oleh negara Brazil yang turut mengalami masalah kebanjiran pendatang asing sebanyak hampir 600,000 orang pendatang.
Dalam salah satu kenyataan Presiden Brazil berkata, "penekanan serta tiada toleransi terhadap pendatang asing ini tidak akan menyelesaikan masalah pendatang asing di negara tersebut".
Fikirkanlah, mereka semua ini juga adalah manusia biasa seperti kita, punya cita-cita serta kehendak yang sama tiada beza. Sedangkan negara nombor satu dunia, Amerika Syarikat akhirnya menerima kaum kulit hitam yang asalnya dibawa sebagai hamba kepada kaum kulit putih di sana, akhirnya mereka diberi taraf kerakyatan yang sama seperti kaum kulit putih dan kini salah seorang dari anak cucu mereka sudahpun menjadi Presiden kepada negara teragung didunia masakini.
Ingatlah semua, ini juga tidak mustahil suatu hari nanti di Sabah kerana yang pasti bumi ini adalah milik Tuhan dan kita semua hanya meminjam buat sementara.

Tiada ulasan: