Pengikut

Bendera Negeri Sabah

Bendera Negeri Sabah

Mengenai Saya

Foto saya
Kota Kinabalu, Sabah, Malaysia
Sentiasa Berjuang ke jalan Allah dengan penuh semangat juang yang tinggi

kereta sewa pandu

Selasa, 25 Mac 2008

Ini lah kebiadaban Ahli kaumkerabat umanoberok

Deris Jusoh dan Dollah mesti bert/jawab dengan kebiadapan SEPANDuk Memaki Sultan
Posted on Tuesday, March 25 @ 08:20:36 MYT by greenboc
Artikel Pendek Oleh ahmadhadeed

"a
"Kami Nak Idris , Natang'. dalam bahasa tempatan , bermakna 'Kami Mahu Idris, binatang.' Sepandung ini di tulis kerana emosi petunjuk perasaan penyokong Idris dan Pak lah itu telah di mainkan oleh politik Deris dan Dollah menentang arahan Sultan. Pak Lah dan DERIS adalah pencetus sikap ajar rakyat sehingga rakyat turut menderhaka pada Sultan.

Contoh ayat kurang ajar ialah 'Hei Dollah dan Deris , mu kedua ni jenis natang bengong, tok reti basa, pak dan mok mu tok ajor macam mana nak hormat sultan.

Mu tau tak , Sultan dulu ada kuasa penuh nok terima mu ke nok hambat mu merempat di negeri orang. Kalau mu memang jenis natang kera tok tahu baik dan buruk , lebih baik mu duduk saja dalam hutang cerang berkawan dengan rimau akar'. Ini contoh memarahi orang dalam bahasa terengganu.itu baru gear dua marah. Gear 5 lagi ganas.

Kalau kes batu buruk dulu, polis mencari siapa kah pembakar bendera dan sampai sekarang tak dapat walau pun pemberita yang mengambil gambar di kesan.

Sekarang. mereka yang memegang sepanduk memaki Sultan jelas kelihatan , camera man jelas, semua mengecam mereka yang ber semutar putih memegang sepanduk itu dan polis beratus ratus menyaksikan nya.

Yang pelik nya mengapa Ayub Melaka tak rampas sepanduk yang menghina Sultan tetapi merampas sepanduk yang menyokong sultan. Apa kah Ayub melaka irni turut menjadi barua Dollah dan Deris dan anti sultan.Kalau tak reti bahasa Terengganu atau budaya terengganu elok lah ayub ni di tukar saja ke Melaka tempat asalnya. Mungkin kalau sepanduk di tulis ' Lahabau Dollah' baru di faham .

Binatang atau natang dalam bahasa terengganu adalah satu perkara yang sangat menghinakan. Kalau orang kata pada seseorang dalam bahasa tempatan ' Hei Natang, berambus kau dari sini'. Ini sangat kurang ajar. Atau kalau orang kata ' Hei Dollah dan Deris , mu kedua ni jenis natang bengong, tak reti basa, pak dan mok mu tok ajor macam mana hormat sultan. Mu tau tak , Sultan dulu ada kuasa penuh nok terima mu ke nok hambat mu merempat di negeri orang. Kalau mu memang jenis natang kera tok tahu baik dan buruk , lebih baik mu duduk saja dalam hutang cerang berkawan dengan rimau akar'. Ini contoh memarahi orang dalam bahasa terengganu.itu baru gear dua marah. Gear 5 lagi ganas.

Pemegang sepanduk itu mesti di kenakan tindakan undang undang kerana menghina Sultan melayu dan Deris dan Dollah mesti di kenakan tindakan kerana menyemarakkan perasaan membenci Sultan melalui sikap keras mereka mempertikaikan kuasa sultan melantik MB terengganu.

Kita merasa bimbang dengan perkara yang berlaku. Jika kedua puak anti sultan dan pro sultan bertempur sudah tentu perkara yang tidak di ingini berlaku. Dollah memang tidak boleh di harap dalam hal ini. Saya mengesa agar pihak yang berwajib tampil ke hadapan menyelesaikan masaalah ini dan pihak yang berwajib mesti serius menangani perkara ini demi kesajahteraan rakyat.

Tiada ulasan: