Pengikut

Bendera Negeri Sabah

Bendera Negeri Sabah

Mengenai Saya

Foto saya
Kota Kinabalu, Sabah, Malaysia
Sentiasa Berjuang ke jalan Allah dengan penuh semangat juang yang tinggi

kereta sewa pandu

Selasa, 18 Mac 2008

Aku pengundi yang tidak mengundi

Seminggu selepas hari penamaan calon PRU-12, aku masih lagi mencari-cari ruang di mana aku boleh mencelah di ruang-ruang kosong dalam kapal Air Asia. Walaupun Every "One Can Fly" namun aku diantara orang yang tidak boleh "Fly" bersama-sama dengan Air Asia... Sedih rasanya hati ini, akan tetapi aku cuba jugak sehingga saat-saat akhir menjelma hari raya {PRU-12},namun aku hanya merancang, Allah juga Maha perancang.
Tiba saatnya 8 mac 2008, aku hanya dapat melihat shaja dri jauh perjalanan PRU-12 tu. Sms, email, call, smua web alternatif aku layari,,, awal pgi aku hbungi ayahnda ku tanya khabar, jawapannya x tau lagi, susah klu main dengan orang penipu, katanya. aku hubungi adik2 aku, ada harpan sedikit, itu pun 50-50, sb katanya undi pos ke -4 terbanyak di malaysia... aduuuuuhh... senak perut jgak rasanya.. aku hubungi sepupu abg. zam, dia pun belum mngundi lgi waktu itu,, susah mau cakap jugak bilangnya.
Aku hubungi adik aku yg ke 2.. tanya khabar ibunda pulak... "ok"... dia kata. mak mengundi di kg nya. aku kirim salam saja. ada harapan jugak.... "pondok panas dah jdi sejuk sb di bwah bulan" katanya...he he he ... aku hubungi lgi sahabat qarib di peghelih..... dia kata pongkang habih semua.... dibuatnya orang2 Pak Dan,,, "baguih lagi aku tidoq di umah" kata dia... kecewa saja bunyi nya... tak pa... aku bagi semangat kat dia... ehem... teruskan perjuangan... jangan cepat mengalah... walaupun dorang buat helah....
aku layari semua web termasuklah tranungkite.... harakahdaily..... malaysiakini.....KLpos....detikdaily..... semuanya memberi khabar berita yang kurang menyenangkan... satu khabar berita gempar...... berlaku rusuhan di rusila.... aku terus hubungi rakan di sna... katanya bukan rusuhan.... hanya drama penangkapan pengundi2 hantu sja... biasa lah mainan lama lapuk hampeh.... Anak TG Haji haji di tangkap bersma-sama pnyokong BA yg lain... Syabas...aku ucapkan... jgn biarkan mereka bermaharaja lela....
Sehingga petang itu aku setia bersama lektopku smbil layar web2 terkinie.... 1st berita aku dapat...... Nurul Izzah Menang di Lembah Pantai.... aku laungkan Takbiiiir....Allahuakabaaaar...
semangat aku naik kembali.... aku call adikku di Kg.... dia kata ada harapan... tapi belum ada laporan pengumuman dibuat....makin berdebar2 hati aku...... semua adik beradik ku berada di rumah pada malam itu kecuali ayahndaku yang setia bersama pejuang2 yang lain di luar sana... khabarnya dia berada di wisma darulaman..... (macam dah tau nak menang).....
Walaupun di sini aku tidak rasakan seperti PRU berlaku.... namun aku masih nampak beberapa poster dan kain rentang parti BA (keadilan & Dap) berkibar2 lesu. Yang Gah nya hanya Parti yg memerintah saja lah. aku tahu sab musabbabnya...... BN memang dah tahu dia akan menang mudah di sini... hanya RM200 sahaja..... 1 kapla.. sehingg 1 tin sardin pun sudah memadai untuk memancing rakyat. Masyaallah........itu harga nilai seorang ,manusia yang boleh di beli di sini... Namaun masih ada suara2 yang mahu perubahan, apakan daya, wang mngatasi segala2 nya...
Sehingga jam menunjukkan pukul 12 tgahmalam... satu persatu parti Be End kecundang.... Pulau Pinang..... kedah...... perak..... selangor..... kelantan.....tumbang semua..... Allaaaahu akbar... menitis air mataku ketika itu.... Aku terus hubungi Ibundaku .... sambil ucapkan tahniah.... perjuanagan nya selama ini tidak sia-sia.
Tepat pukul 1 pagi... adik ku sms mengatakan mereka dah keluar menuju ke wisma darulaman
untuk merayakan kemenangan PAS kedah. Namun aku menasihati supaya berhati2...jangan terlampau seronok.... ketika ini musuh sentiasa mencari peluang untuk membuat provokasi jahat mereka.... Apa pun keadaan terkawal.... mereka diarahkan pulang beristirehat di rumah masing2... dan pucuk pimpinan menyuruh semua rakyat melakukan solat syukur....Amiiin...
Aku bersyukur dengan kemenangan itu Barisan Rakyat...
Ini lah negeri yang aku idam-idamkan untuk menyinarkan cahaya Islam
KEDAH DARULAMAN
Tempat mgundi: N26 tanjung dawai (PAS) ....P14 Merbok(PKR)

Tiada ulasan: