Pengikut

Bendera Negeri Sabah

Bendera Negeri Sabah

Mengenai Saya

Foto saya
Kota Kinabalu, Sabah, Malaysia
Sentiasa Berjuang ke jalan Allah dengan penuh semangat juang yang tinggi

kereta sewa pandu

Khamis, 6 Disember 2007

forex

Forex.........?
Anda tahu mengenai selok belok tentang forex? atau anda sudah tercebur diri dalam bidang ini? hanya anda sahaja yang boleh memberi jawapannya. Bagi saya yang cetek ilmu tentang forex ini baru sahaja mengenalinya serba sedikit, itu pun melalui kawan-kawan yang sudah terjun ke dalam dunia forex ini.
Mengikut kata mereka, semua orang yang masih hidup dalam dunia ini terlibat secara langsung dengan forex. Samada secara sedar atau pun tidak. Kenapa pulak kan? apa kena mengena kita semua dengan forex nie kan?... ok kita tinggal dulu pasal forex ni, pikir punya pikir, nanti pining kita kan...
Setiap hari kita sebagai manusia memerlukan benda-benda asas seperti makanan, minuman, tempat tinggal, pakaian dan sebagainya. Semua ini untuk kita miliki, tentu sekali kita mempunyai wang yang mencukupi. Kalau tidak, agak susah bagi kita cuma mungkin hanya simpati dari manusia lain.
Apa kena mengena pulak keperluan asas kita nie dengan tajuk asal iaitu FOREX? di sinilah baru saya agak faham sedikit mengenai forex ini, itu pun sudah puas diterangkan oleh kawan saya tu... malum la, baru petama kali dengaq (dengar) namun saya tidak jemu bertanya biarla di marah ka, di kata bengong ka, yang penting saya dapat serbasedikit ilmu tentang Forex ini.
Sebagai contoh mudah mengukut kefahaman saya melalui cakapan kawan saya tu.... Forex nie ialah pertukaran mata waang antara negara-negara pelabur seperti Eropah, Usa, Jepun, Canada, Austrulia dan sebagainya.
Oooooo... rupanya tukaq mata wang (loghat kedah lagi) he he he .... oghang kedah la kata kan... Hapir setiap saat dan minit berlakunya pertukaran mata wang ini. Pelabur-pelabur ini akan pergi ke negara-nerara lain dan melabor di sana, sebelum mereka berurusniaga, mereka terpaksa menukar mata wang asal mereka dengan mata wang negara ytnag merekan akan melabur itu. Maka terjadilah pertukarang mata wang tersebut. Contoh nya lah, pelabur dari Amerika pergi ke negara eropah, merfeka mesti menukarkan mata wang mereka dari usd ke euro. senang saja kan? Paham tak nie?
e eh mems besaq panggil pulak,, kacau la... ok la nanti saya sambung lagi..... bye ... nak tidoq..
sekian wassalam.......

ada komen? ada pandangan? silakan.....

Tiada ulasan: