Pengikut

Bendera Negeri Sabah

Bendera Negeri Sabah

Mengenai Saya

Foto saya
Kota Kinabalu, Sabah, Malaysia
Sentiasa Berjuang ke jalan Allah dengan penuh semangat juang yang tinggi

kereta sewa pandu

Rabu, 10 September 2008

Saya tak pengaruhi Tok Guru Nik Aziz'

Intan Abdullah
Tue | Sep 09, 08 | 12:26:42 pm MYT
Setiausaha Politik Menteri Besar Kelantan, Anual Bakri Harun terkenal dengan wataknya yang santai dan berkarektor seni. Beliau juga turut aktif sebagai penulis buku yang kini banyak menghasilkan karya terutamanya mengenai pemikiran Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat. Iklan



1. Anda minat bidang seni tapi bekerja sebagai Setiausaha Politik kepada seorang tokoh ulama dan ahli politik yang begitu disegani sangat. Nampak semacam ada kontradiksi?

Kecenderungan terhadap seni bermula sejak ingatan ini diberikan Allah. Saya berasa selesa dengan apa sahaja yang indah dilihat, didengar, dilihat, dirasa, disentuh. Kebetulan Islam itu indah, dan sesungguhnya Allah juga cantik dan sukakan keindahan. Sesungguhnya ia merupakan suatu anugerah Allah yang tidak dapat dinafikan malah ia adalah fitrah kepada manusia yang menyukainya. Allah menciptakan bunyi-bunyian sebagai sebahagian daripada anugerah-Nya bagi menyentuh hati manusia, yakni tempat bertakungnya pantulan yang bersifat seperti cermin.

2. Imej anda yang berambut panjang, berpakaian ala-Barat seperti mengenakan sepasang kot ketika mengiringi Menteri Besar Kelantan menimbulkan tanda tanya sesetengah pihak.

Imej saya? Jika ada pihak yang merasa sangsi dan curiga dengan penampilan ini akan mendatangkan fitnah kepada PAS, atau ada pada kecenderungan seni, ia ada dalam keadaan paradoks bahkan pada suatu ketika saya tidak boleh berkompromi dengan seni yang ada pada diri saya.

Malah saya lebih mudah memahami apa yang indah, walaupun ada yang beranggapan ia mungkin akan merosakkan tetapi saya masih bersama dengan semangat Islam yang bersifat indah.

Saya tidak menolak ia boleh jadi haram ataupun harus hukumnya. Namun sekiranya ia melalaikan dan mengarah kepada maksiat maka ia lebih menekankan nafsu semata-mata. Di sinilah saya bersifat selektif agar tidak memberi pilihan kepada terlalu berat ke arah hedonisme.

Inilah cabaran kepada para seniman dan Paksi Rakyat bagi menyumbang sesuatu kepada seni memandangkan tidak ramai individu di dalam gerakan Islam boleh menangani golongan ini. Saya berpandangan bahawa kesenian dalam Islam tidak hanya menumpukan kepada tilawah al-Quran dan nasyid sahaja. Ia lebih luas daripada itu

3. Anda pengumpul karya tok guru bagi membukukannya. Banyak buku dikatakan ditulis dengan nama anda dan mengapa anda tidak bertanding pilihan raya?

Tiada istilah kepuasan dalam kehidupan bagi mengembangkan kreativiti. Saya akan meneruskan kerja-kerja penulisan kerana saya percaya ia sebahagian daripada keindahan yang saya minati.

Saya suka bahasa yang indah-indah bagi menyampaikan mesej yang tidak putus-putus daripada riwayat tok guru. Dalam buku karya tok guru, walaupun ia bukan sepenuhnya dikarang oleh tok guru, saya hanya membantu membahasakan karya asal beliau supaya mudah difahami maksudnya oleh pembaca dan dibuat panduan serta pedoman.

Sememangnya saya telah membuat keputusan tersebut sejak awal kerana bagi saya ia memerlukan suatu tempoh bagi menghasilkan karya, tetapi ia memerlukan seluruh masa dan komitmen bagi menjadi seorang wakil kepada rakyat. Saya perlu berikan seluruh masa saya untuk memikul amanah tersebut.

4. Banyak persepsi yang menyebut kenyataan tok guru terlalu dipengaruhi oleh anda? Tiadalah saya melakukan sedemikian melainkan beliau jualah yang sedang memimpin saya. Ini bermaksud bahawa saya adalah sebagai pengikut kepada pemimpin.

Saya telah duduk bersama beliau sepanjang 10 tahun sebagai Setiausaha Politik dan selama tempoh itu jugalah kami bertukar-tukar fikiran serta berkongsi pendapat. Malah ada juga masanya kami berselisih pendapat.

Maklumlah, saya mempunyai latar belakang pendidikan yang tidak sama dengan beliau yang sepenuhnya berteraskan agama. Saya menerima bahawa ditakdirkan Allah berkhidmat dengan tok guru.

Saya menganggap ia merupakan ujian dan tuah kepada saya, bahkan ada ketikanya saya memberikan teguran kepada beliau. Namun beliau begitu terbuka dan berlapang dada terhadap sebarang pandangan dan teguran tersebut. Saya juga sekadar 'double check' pandangan tok guru selain mengingatkan beliau apa yang diminta sebelumnya.

Isu saya menulis semula ucapan daripada kuliah dan kenyataan beliau, saya hanya membantu dari sudut bahasa sahaja agar ia mudah difahami pembaca.

5. Pandangan anda, siapa yang layak menggantikan tok guru kelak?

Ia harus merujuk kepada rakyat yang majmuk selain indivdu tersebut hendaklah seorang yang boleh diterima umum, memahami realiti, kehendak dan keperluan semasa.

Cabarannya adalah supaya ia dapat dinikmati oleh semua golongan yang berbeza. Secara keseluruhannya saya melihat orang itu harus memiliki dua ciri iaitu berpengetahuan Islam serta tahu keperluan yang relevan dengan sasaran masa dan rakyat di sesuatu tempat.

Pada saya, tok guru merupakan satu-satunya ulama dan tok guru yang mempunyai wilayah pemerintahan yang telah diterajui selama 18 tahun. Beliau telah membuktikan bahawa Islam boleh memerintah.

Ia suatu perkara yang tidak mudah, terus terang saya katakan bahawa orang itu perlu memiliki wawasan untuk Islam dan ummah seluruhnya. Sesiapa saja orang itu, harus tepuk dada dan tanya iman. - mr

Tiada ulasan: